När eleverna får bestämma: Norden och multiplikationstabeller


För en dryg vecka sedan bad eleverna att vi skulle jobba med Nordens geografi. Vad heter våra grannar? Så jag gjorde en liten presentation som eleverna dels fick som papper, för det ville de, och dels ligger den på bloggen. Väldigt kort är det varje lands namn, flagga, huvudstad, antal invånare och språk.

De fick också träna i Elevspel, övning 12, 13, 10 och 11. Elevspel är en gratis sajt och den finns nu också som app i Android-telefoner. De flesta av eleverna laddade ner appen i sina Samsungs! Möjligen ska vi också träna i appen Min Geografi, som finns i alla elevpaddor.

Och så här kan de träna multiplikationstabellerna:

Jag tänker att jag kanske ska skriva ut och plasta in dem också. Kanske så små att eleverna kan ha dem i plånboken? Eller lite större kanske. Även den sista stora rutan där man kan se alla tabellerna är bra, tycker jag.

Kommentera

