Vi testar tvåspråkigt Quizlet – Betala räkningar


Jag märkte hur svåra orden var när man skulle lära sig läsa fakturor: förfallodag, belopp, betalningsmottagare etc. Jag bestämde därför att testa att göra flashcards i Quizlet tvåspråkiga svenska/arabiska. Jag gjorde några med bilder för ett par veckor sedan men jag vet inte jag … Kanske var det för svårt. Idag bad jag i alla fall min modersmålsstödjarkollega att skriva och läsa in orden på arabiska. Jag släpade till och med med mig min Mac, eftersom jag inte lyckats lista ut hur man får till ljud i Quizlet i pc:n på jobbet. På Macen är det jätteenkelt.

Så här blev det i alla fall. Min kollega får visa eleverna i morgon, då jag inte har gruppen på drygt en vecka. Ska vara ledig på påsklovet!

Om man klickar på bilden så kommer man till Quizlet – som förresten funkar allra bäst i en iPhone. Flashcardsen vänder sig och ljudet funkar på både svenska och arabiska utan att man behöver klicka någonstans. I datorn så måste man klicka på högtalarikonen på den arabiska sidan. Får höra med eleverna hur det funkade i Samsung.

Quizlet_räkningar

Kommentera

