Hur länge du rektorerar?


Det är så härligt att se hur våra elever verkligen anstränger sig för att använda det språk de har!

Härom dagen var vår biträdande rektor och hälsade på alla elever på Bas. I min kollegas grupp var det en elev som ställde lite frågor, bl.a. undrade hon hur länge den biträdande rektorn jobbat som just rektor: 

Hur länge du rektorerar?

En helt kristallklar fråga tyckte kollegan och jag, som jobbat ett bra tag med studieväg 1. Hade du förstått vad eleven menade? Hur tänkte hon nu? Rektorera – det är väl inget verb!? Nä, men det var ju oerhört kreativt att göra ett verb av ett substantiv! Promenerar/rektorerar – det borde väl funka!?

Överhuvud taget är det fantastisk roligt att inse vilka problem man kan stöta på som nybörjare i svenska. Jag lär mig nya saker om mitt modersmål varje dag. Det är verkligen mycket som kan missförstås. Byter man ut en liten bokstav här och där blir betydelsen en helt annan: lån/lön, höst/häst, penna/panna etc.

Vi har ju pratat fakturor en del och vem hade väl kunnat tro att man kunde missförstå avgift med är gift!? Säg det fort själv så hör du att det låter väldigt likt.

Idag hade vi en kort diktamen. Ett av orden var ensam. Nästan alla skrev en sam med mellanrum. Varför då, funderade jag? Sen kom jag på det: vi har ju jobbat mycket med substantiv: en penna, en kvinna, en man. Ensam börjar ju på samma bokstäver! Är man dessutom inte helt säker på ordets betydelse så är det klart att man tror att det är ett substantiv.

Så ni ser hur kul jag har det på jobbet! 😄

   

3 responses to “Hur länge du rektorerar?

  1. Jag gillar trädet med de hjälpmedel vi har för att få tillträde(!) till skriftens värld !
    Varifrån kommer den Helena?

Kommentera

