Uppskattad lektion om mammografi och bröstcancer


På fredagarna har vi gympa och då har eleverna själva valt att vara män och kvinnor för sig. Detta har visat sig vara speciellt bra för kvinnorna som verkligen släpper loss på gympan, tar av sig sjalar, skrattar och hoppar runt. När männen gympar först så har vi en kort lektion. Min tanke har varit att vi då ska ta upp ämnen som är speciellt viktiga för kvinnor. Vi pratar om jämställdhet och kvinnans rättigheter men också om rent fysiska saker som man kanske inte vill prata om när männen är med.

Idag pratade vi om mammografi och bröstcancer. Jag har själv haft det så därför är jag kanske extra mån om att informera. Vi började med att titta på en kallelse till mammografi. De är verkligen inte lättlästa! Sedan pratade vi lite om hur många som får cancer – ca 8000 kvinnor om året i Sverige/20 varje dag. Eleverna var förvånade över att det var så många. Vi pratade om varför man får cancer och en del om hur den behandlas. Jag berättade lite om hur jag haft det. Och så pratade vi förstås om hur en mammografiundersökning går till. Flera hade varit på det. Nästan alla i gruppen är över 40 och det är ju då man blir kallad – även om jag inte blev det förrän jag var 48 och redan haft skiten …

Flera kom till mig efteråt och sa att det var jättebra med sådan här information – så det kändes ju bra!

Vad jag ville att de skulle ta med sig från lektionen var: Livet går inte i repris så gör det här:

  1. Känn igenom dina bröst varje månad – det är lättast i duschen.
  2. Gå till doktorn om du upptäcker en knöl.
  3. Gå på mammografi när du blir kallad!

Sen hade vi ett uppsluppet gympapass och nu är det helg! Bokcirkeln väntar!

Kommentera

