Att läsa fakturor är inte lätt


Vi har jobbat med att läsa fakturor, både i Bas 2 och 3. Det ingår som mål i vår kursplan för matematik och man kan ju verkligen tycka att det är något som vuxna måste kunna. Dock är det få av våra elever som betalar fakturor själva. De kan ofta inte läsa dem och de vet inte hur man betalar. Ofta gör deras barn det. Detta vill jag ändra på! Självklart måste de själva vara medvetna om sin ekonomi. Det är också viktigt att de inte blir lurade! Vår modersmålsstödjare berättade att han hört om en kille vars ”kompisar” fäste sina p-böter på hans bil. Han förstod inte att tolka dem så han betalade …

Mitt upplägg har varit följande:

  1. Vi tittar tillsammans på en faktura och pratar om var den viktiga informationen oftast står. Alla ser ju olika ut …
  2. Alla pluggar ”faktura-glosor” i appen Quizlet. De får en länk i sin blogg. Kolla här nedanför hur det ser ut.
  3. Idag körde vi springdiktamen på orden också. Roligt – fast en del fuskade …
  4. Sen har jag ett gäng fakturor och en lista med frågor. Eleverna får sitta i smågrupper och försöka besvara frågorna. Vi går igenom dem tillsammans. Vem är avsändare? Vem är mottagare? Vad ska man betala för? (svårt!!!) Hur mycket ska man betala? När är sista förfallodatum – oftast formulerat med det gammaldagsa ”Oss tillhanda senast”, vad är OCR-koden och till vilket bankgiro ska man betala. Det sista är också svårt att förstå har jag insett. Vems bankkonto pratar vi om? Mitt eget eller avsändarens? Konceptet bank- och postgiro finns inte i elevernas hemländer.

Jag har bett eleverna tusen gånger att ta med sig sina egna fakturor, men oftast händer ingenting. Idag hade dock två faktiskt med sig några. Så mest får de titta på mina fakturor.

Det här är svårt – och viktigt! Så vi övar och övar!

Ett roligt missförstånd. Jag samlar på sådana här: ”Avgift – vad betyder det?” Eleven visar på sin vigselring: ”Jag är gift.” Lyssna: avgift – är gift. Det låter väldigt likt, eller hur!? Sådana här exempel finns det massor av: lön/lån t.ex. Så tänk på vad stor skillnad en liten bokstav kan göra!

Så här ser det ut på elevernas bloggar när de ska öva glosor i Quizlet. Klicka på bilden!

Faktura_Quizlet

Kommentera

