Satsdelar i olika färger


Skam den som ger sig. Det här provade jag för ett par år sedan i en annan elevgrupp – också studieväg 1 – men det blev en flopp. Ingen fattade varför verb var en färg och subjekt en annan. Kanske förklarade jag dåligt. Och så hade jag inga modersmålsstödjare till hjälp!

Idag har vi i alla fall testat detta och alla eleverna höll upp gröna lappar för att visa att de nu förstått: det måste finnas både ett subjekt och ett verb för att det ska kunna bli en mening på svenska. Leende ansikte med öppen mun och leende ögon

Vi pratar inte så mycket grammatiktermer på Bas. Det blir mest bara förvirrande för våra elever som inte har så mycket på fötterna vad gäller det på sitt modersmål heller. Men jag försöker att prata lite kontrastivt så mycket det går, dvs jämföra hur de olika språken är uppbyggda. I svenskan är verben hyfsat enkla: vi böjer dem inte efter person. Substantiv är lite jobbigare eftersom man måste lära sig om det heter den eller det – och böja det därefter. Ibland pratar jag om att orden ingår i olika familjer.

Men – mina lappar med röda verb, gröna subjekt, blå substantiv etc verkade vara ett lyckat drag. Så nu har jag klippt ut fler till imorgon – bl.a. med ljusblå adjektiv. Mycket klippande blir det då jag gör till fyra grupper. Vi får se hur det går. Och: det är inte helt klockrent med färgerna – för att inte förvirra med allt för många olika.

Notera meningen Husam pratar i mobilen. Den som skrev det har fattat bestämd form och lagt till en efter mobil. Läraren gjorde vågen!

Efter det att man i grupper skapat meningar skrev alla var sin mening på tavlan – med punkt! – och vi pratade en gång till om vilka ord som var verb och vilka som var subjekt. Och så körde vi lite uttalsträning!

IMG_6865

2 responses to “Satsdelar i olika färger

  1. Hej!
    Jättebra idé att ge de olika satsdelarna egna färger. Jag brukar också göra så. Då kan de dessutom få se att t ex adverbialen kan stå på flera ställen. Men jag brukar skilja på satsdelar och ordklasser, hur tänker du här? Hur funkar det? Hur gör du när ett substantiv är subjekt? Typ: ”Hunden är snäll.”, ”Kinden är kall.” Några av mina elever i BAS 2 har hört talas om objekt, så jag har nämnt det ordet. T ex: ”Han ger en bok till henne”.
    Hälsningar /Karin 🙂

    • Är inte så avancerad. Nöjer mig med om de förstår att en mening måste ha subjekt och verb. Bra om de kan ordet substantiv. Adjektiv för de som vill. Att de börjar tänka på att orden tillhör olika familjer – och att de kan jämföra med sitt eget språk.
      Är inte direkt någon grammatiknörd själv. Ser fram emot Sara Lövestams grammatikbok för Sfi – som kommer om ett år eller så.

Kommentera

