Vad man kan lära sig utanför klassrummet


Nu var det lite väl länge sedan jag skrev … Vet inte vad som hänt … Jag har varit sjuk i influensa i två veckor och inte riktigt kommit igång efter det. Men vi jobbar på som vanligt i Södertälje. Vi har fått lite nya elever och flyttat om en del i grupperna. Två elever har klarat B-prov och börjat på C-kursen och det är alltid jätteroligt! Vi lärare har också fått mer undervisningstid och eleverna får börja 30 minuter tidigare på morgonen.

Igår var jag i Stockholm med Bas 3 och jag tänkte att jag skulle skriva lite om mina tankar efter det. Jag gillar att åka ut med eleverna i verkligheten och de flesta brukar göra det också. Men inte alla. En del tycker inte att det är skola om man inte är i klassrummet och har svårt att förstå att man kan lära sig något utanför skolan också – ibland mer! Alla lär vi oss ju på olika sätt.

I alla fall: det var en liten behändig grupp på sju personer. De åkte på egen hand från Södertälje och jag mötte dem på perrongen på Stockholms Central. Charbel, den modersmålsstödjare som i vanliga fall är med mig på den här typen av lektioner, har precis blivit pappa så jag var ensam med eleverna. Men det gick jättebra! De måste ju kommunicera direkt med mig då och grupp 3 är vår ”högsta” grupp, så de borde kunna det.

Vårt mål var Medelhavsmuseet men vi skulle också gå förbi Hötorget och titta i Hötorgshallen. Vi började dock på själva stationen, då vi jobbat ett tag med att läsa tidtabeller och förstå dem – vilket inte alltid är så lätt. Jag tänkte att här har vi ju allt i verkligheten! Hur ser anslagstavlorna ut med avgångs- och ankomsttider, spår etc? Vi gick upp i stora hallen och tittade.  Jag tyckte att det kändes väldigt användbart och bra och det tror jag eleverna gjorde också. Vi repeterade avgående, ankommande, tid, destination, spår etc. Tågnummer var väldigt förvirrande. Det är ju inte något man behöver veta men det står precis bredvid spårnumret. Vi övade på saker som ”När går nästa tåg till Göteborg och på vilket spår?”, ”Du ska möta din kompis från Umeå – när kommer tåget och från vilket spår?” Vi tittade också på pendeltågens avgångs- och ankomsttider, som även finns en trappa ner  där man också når tunnelbanan – och så kollade vi var de olika spåren var någonstans. Stockholms Central är verkligen inte lätt att hitta i, även om man är en van läsare.

Avgångstider_tåg

Vi tittade runt i den stora tåghallen och gick också och pratade med Pensionsmyndigheten, som hade en stor monter. Jag hade tänkt prata pension och orangea kuvert snart så det var väldigt lägligt att de var där. Jag lärde mig att jag måste kolla vad garantipension är. Jag har nämligen kommunicerat med Pensionsmyndigheten på FB och lärt mig att Etableringsersättning och Försörjningsstöd inte är pensionsgrundande – och det är därifrån de allra flesta av mina elever får sina pengar. En elev hade svårt att förstå att de som var där bara var där tillfälligt och att de i vanliga fall jobbade på Pensionsmyndighetens kontor. Jag förvånas ofta över mina elevers tankebanor! Jag berömde Pensionsmyndighetens webbsida, där man kan läsa om pension på lätt svenska och på många olika språk. Tittar man på arabiska så kan man även se info på svenska! Detta är super och inte många andra myndigheter som gör. Som lärare är det helt omöjligt att hjälpa en arabisktalande elev på t.ex. Försäkringskassans hemsida – allt är ju på arabiska! Men Pensionsmyndigheten har löst det bra. Jag skulle dock helst ha sett att texterna i den vänstra kolumnen också varit på både arabiska och svenska – eller persiska, somaliska etc.

Pensionsmyndigheten

Sen gick vi ut i solen och började gå mot Hötorget. Vi slank in i Klara kyrka på vägen och det var uppskattat, tror jag. Alla elever utom en är kristna. De kvinnliga eleverna tände ljus och jag lärde mig att de tänder och blåser ut ljuset lika många gånger som de har barn. Intressant! De tyckte kyrkan var väldigt fin – och det är den! Verkligen en oas mitt i kommersialismens mecka i City. Samma elev som undrade om Pensionsmyndighetens anställda undrade också varför han sett ett kök i kyrkan. Det hade man inte i Syrien! Jag sa att jag tror att Klara kyrka erbjuder frukost och ibland lunch till hemlösa och andra behövande, och då behöver de väl nånstans att förbereda maten.

Hötorgshallen var uppskattat! Ingen hade varit där tidigare, visade det sig – trots att jag nästan alltid brukar gå dit med elevgrupper. Det var ju mycket mat som de kände igen och vi pratade om att de kanske kunde jobba för något av företagen där i framtiden – när de lärt sig mer svenska. Hopp tändes i några av de kvinnliga elevernas ögon. Tog en broschyr från ett ställe och ska kolla upp det.

På vägen mellan Hötorget och museet kollade vi i lite affärer. Var inne på Ur & Penn och räknade på reapriser  bl.a. En av de manliga eleverna tyckte att det var lite jobbigt att vi stannade så mycket men jag sa att nu när vi är i stan och kvinnorna gärna vill titta i lite affärer så kan vi väl göra det!? Vi tittade också på gatuskyltarna och pratade om jämna och ojämna nummer på gatorna. Inte helt lätt att förstå för alla. När vi kom till museets gata, Fredsgatan, var det ingen som såg vare sig gatans namn eller visste åt vilket håll vi skulle gå. Tror att jag måste göra en lektion om det = lite sökläsning: hitta butik si och så på adress si och så.

Äntligen kom vi så fram till Medelhavsmuseet – som sedan 1/2 har gratis inträde för alla! Vi hade pratat en del om Medelhavet och vilka länder som låg runt det. Men det tål att repeteras. Alla var inte helt med på noterna, trots att vi tittade i paddan igen. Det är ett fint och ganska litet museum med många fina gamla saker. Coolast var nog en jättestor samling lerstatyer från Cypern – tyckte jag.

Statyerna från Cypern

Utställningen från Palmyra i Syrien var mycket mycket mindre än jag föreställt mig, men intressant för eleverna då de flesta kommer från just Syrien. Samma dag hade jag märkligt nog sett en film om förstörelsen av just Palmyra via Facebook. Vi ska se filmen tillsammans på måndag med hela gruppen. Det är verkligen helt fruktansvärt vad IS/Daesh håller på. Eleven från Afghanistan höll med. Talibanerna förstör världsarv där också. Se filmen du också via länken här nedanför.

IS brutala skövling av Palmyras världsarv

Vi höll nästan på att missa Egyptenutställningen med mumier men som tur var hittade vi den innan vi gick. Uppskattat! Vi hann också med en kopp kaffe i mysiga Beirut Café. Jag gjorde lite reklam för de språkcaféer som Internationella Bekantskaper har där på tisdagar kl 18. Gå dit du också vettja: Internationella bekantskaper. Vi pratade om vad som stod på skyltarna i montrarna. f.Kr. och e.Kr. – vad betyder det? Före och efter är viktiga ord att kunna! Om något är från 400-talet f.Kr. – hur gammalt är det då?

Vi var också inne i giftshopen och där pratade jag ev framtida affärsidé med en elev: de sålde överkast från Syrien. Jättefina – men dyra! De kostade 1100:-. Eleven menade att man kunde köpa dem för motsvarande 100:- hemma i Syrien så jag föreslog att han kunde starta nån form av importrörelse och sälja sånt billigare än muséet!

Som sagt: se vad mycket nya idéer och nytt input man kan få när man är ute och rör sig utanför klassrummets väggar!

Annonser

3 responses to “Vad man kan lära sig utanför klassrummet

  1. Tack för allt du berättar om! Det är såå värdefullt att läsa, inspireras och även jämföra med vad vi gör…! 🙂 Kram till er!

    • Tack, tack! Ja – vissa lektioner blir ju bättre än andra, haha! Vi hade verkligen ett riktigt trevligt besök i Stockholm. Liten och behändig grupp. Och visst kan man lära sig mycket utanför klassrummet!? Det gäller bara att få eleverna att inse det också. Kanske kan det bli ett arbetsplatsbesök på Bosphorus, företaget som gjorde mat typ meze.

      • Jomenvisst, lär man sig även utanför klassrummet! Vi gör ofta häften med bilderna vi tog + meningar vi skrivit tillsammans till bilderna. Vi tränar sedan på att läsa texterna, gärna utantill efter ett tag. Och det händer att jag klipper ut alla meningarna, som eleverna sedan får para ihop med rätt bilder, man kan också skriva om texterna i då-tid, osv…osv….Antar att du/ni gör likadant, ”mjölkar ut” allt som går… 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s