En av de viktigaste lektionerna på länge 


Många av våra kvinnliga elever kommer från patriarkala kulturer. Några har blivit bortgifta tidigt med män de inte känner, de har fått barn tidigt och de har inte fått gå så mycket i skolan. En del inte alls. Som privilegierad kvinna från Sverige tycker jag att det är viktigt att prata om kvinnors rättigheter. Här hos oss skulle de kunna ha alla möjligheter att skapa sina egna liv – i alla fall i teorin. Deras barn kan det i alla fall. Jag pratar om det här ibland men mest i förbigående. Nu har vi dock börjat med jympa på måndag eftermiddagar – män och kvinnor för sig, vilket jag egentligen inte gillar. Men det är super för kvinnorna att få en timme utan män faktiskt, så nu är jag verkligen glad att vi gick dem till mötes. När männen gymmar har vi alltså en stund över att göra något annat med alla kvinnor på Bas. Och likadant för männen när kvinnorna gymmar. Jag tänker därför ta tillfället i akt att ta upp ämnen som mest berör kvinnor, t.ex. föräldraledighet, preventivmedel, mammografi, cellprov, kvinnojourer etc etc. Men jag började lite lätt med kvinnors rättigheter. 😉 En jättestor och svår fråga att ta upp och jag är inte helt nöjd med lektionen, men nu har jag i alla fall börjat prata om det och förhoppningsvis sått några tankefrön.

Jag pratade lite historik och berättade hur kvinnor har kämpat för att komma dit vi är idag i Sverige. För inte så länge sedan var Sverige ett jordbrukarsamhälle där många var fattiga och kvinnorna inte hade så mycket rättigheter. Vet du när de fick rösträtt t.ex.? Männen hade det inte så super alltid de heller. När fick alla män rösträtt? Nu har vi kommit en bra bit på väg till ett jämlikt samhälle även om vi inte är där än och jag personligen vill verkligen inte se att vi tar steg bakåt – något som jag tycker är en risk nu när vi får tusentals nya medborgare från kulturer med en strikt patriarkal struktur. 

Detta handlar verkligen inte bara om kvinnor och hur vi uppfostrar våra döttrar. Det handlar precis lika mycket om hur vi uppfostrar våra söner – och självklart om fäders attityder till sina fruar, dörrar och söner. Flera av eleverna tyckte nämligen att jag skulle ta upp detta med männen också. Det kunde ju inte den manlige läraren göra lika bra! 😉 Jag har pratat med honom om det här och han har lovat att ha en motsvarande lektion med männen. Hur är den svenske mannens mansroll?

Efter lektionen hittade jag en hemsida som hette Grundkurs i kvinnors rättigheter och jag ska se om jag inte kan få lite idéer därifrån till kommande lektioner. Verkar väldigt bra!

Jag har också köpt en bok till min dotter av den nigerianska författaren Chimamanda Ngozi Adichie – hon med En halv gul sol – som heter Alla borde vara feminister. Här är den som liten bok från Adlibris: Alla borde vara feminister. Och här är Chimamandas ursprungliga TED-talk som boken bygger på. Läs- och sevärt!

Definitionen av feminist:

Person som tror på social, politisk och ekonomisk jämlikhet mellan könen.

Vem håller inte med om det, liksom!?

Fortsättning följer förhoppningsvis. Stay tuned!

  

3 responses to “En av de viktigaste lektionerna på länge 

  1. Viktigt jobb som ger långsiktiga förändringar.
    Tänker att du kan få info från de hör i Göteborg som arbetet med sex o samlevnad. Hör med Irene Emanuelsson på Centrum för språkintroduktion på Lindholmen. Hon vet mycket om detta.
    Q

  2. Spännande! Kom spontant att tänka på ytterligare en sak som kan vara bra att ta upp med kvinnorna, med tanke på vad du berättar här om deras bakgrund i patriarkala miljöer: att om de är omskurna och har besvär av detta (allt ifrån oförmåga att uppleva sexuell njutning till problem med urinering etc.) så finns det möjlighet till rekonstruktiv plastikkirurgi. Om man inte vill be om remiss från sin vanliga gynekolog så kan man skriva en egenremiss (med namn, personnummer, kontaktuppgifter, beskrivning av vad man behöver hjälp med etc) till den klinik som utför behandlingen – jag tror att det är KS i Solna (jag hörde om detta på radio tidigare i år, blev väldigt berörd av berättelsen från en kvinna som blivit hjälpt).

Kommentera

