Castor bakar på svenska och arabiska


Det gick bättre än jag trodde att läsa en barnbok tillsammans med eleverna. Jag hade inlett lektionen med lite prat om Astrid Lindgren, men det tror jag inte riktigt gick hem tyvärr. Jag tycker annars att det är viktigt att eleverna känner till några svenska författare, så att de får en insikt i vår kultur. Nu finns hon ju på våra nya tjugokronorssedlar också.

Nåja – vi hade varit på biblioteket för ett tag sedan och där hade jag lånat två s.k. tvillingböcker, alltså samma bok på svenska och ett annat språk. I det här fallet Castor bakar av Lars Klinting på svenska och arabiska. Jag gjorde helt enkelt så att jag läste en sida på svenska och en av eleverna läste sedan på arabiska. Efter ett tag kom ytterligare en elev och satte sig vid den första och de läste tillsammans. Vi skrattade gott åt att man öppnade böckerna från olika håll. Ja just det! Från vänster till höger på svenska men från höger till vänster på arabiska.
Några av eleverna är mycket duktiga på att baka så ibland när jag hade läst det på svenska så läste nästan hela gruppen i kör, trots att de inte såg texten: socker, mjöl, ägg etc. Glädjande för ett sfilärarhjärta!

Flera i gruppen kan läsa hyfsat på sitt modersmål så vi kom överens om att åka till Internationella biblioteket nästa termin och låna lite böcker där. Och kolla barnboksavdelningen på Stadsbiblioteket i Stockholm, som har ett rätt stort utbud av tvillingböcker.

Så: det funkade bättre än jag trott att läsa en barnbok med mina vuxna elever. Även om jag själv älskar att läsa barnböcker och även har jobbat med det har jag varit skeptisk till att använda dem i undervisningen. Men vi hade en mycket trevlig lektion och det blev mycket skratt – så jag kommer nog att göra det fler gånger. Bara att ha högläsning tänker jag är bra! Gör det alldeles för sällan.

Hela omslagen kom inte med men så här ser Castor ut. Han heter Kundus på arabiska, vilket betyder bäver.

  

Kommentera

