Öppna dörren – gå med du också!


För ett öppnare Sverige

ÖppnaDörren hjälper etablerade och nya svenskar att mötas. Anmäl dig för något så enkelt som att fika, äta middag, träffas med barnen eller snacka jobb med någon som har en helt annan bakgrund än du.

ÖppnaDörren är en nationell satsning som skapar nya kontaktytor mellan etablerade och nya svenskar. Genom möten människor emellan vill vi hjälpa till att skapa ett öppnare, mer tillitsfullt och inkluderande samhälle.

”När kulturer möts och idéer byts, läggs grunden till en humanistisk samhällssyn som är öppen och inkluderande.  Det slutna Sverige vill vi öppna.”

Antonia Ax:son Johnson
Grundare av Axfoundation och ägare i Axel Johnson Group

Hjärtat började slå fortare för en stund sedan när jag såg Öppna dörren flyta förbi i mitt Facebookflöde. Ett nytt nätverk för integration!? Ja nästan. En sorts paraplyorganisation för redan existerande nätverk: Kompis Sverige, Invitationsdepartementet och Svenska med baby – och det för mig nya Yrkesdörren. Men så bra för våra elever på Bas, tänkte jag! Tills jag såg att man behövde ha gymnasiekompetens för att få vara med. Förstås … Ska jag kanske höra av mig till Antonia och klaga, haha! Eller kanske starta ett eget yrkesbasdörrnätverk!?

Nä, jag skojade bara! Det är ju ett superbra initiativ! Bara trist att våra elever inte kan var med – där heller. Men du som läser det här kanske vill engagera dig! Gå in på deras hemsida, se filmen och klicka runt lite. Jag tror att Öppna dörren kan hjälpa redan existerande bra nätverk att sprida sig ännu bättre.

Och – visst har de en fin logga!? Tycker nästan den påminner om en annan logga jag är nära bekant med! 😉

Öppna dörren

Öppna dörren_text

 

Kommentera

