Jag säger bara: Quizlet!


Jag har använt Quizlet tidigare, när jag undervisade i engelska. Men av någon anledning har det inte blivit av på Bas. Jag tyckte att Bitsboard var så bra. Och det är det! Men Quizlet har en fördel: det går att använda på alla plattformar, alltså även i elevernas Samsung-telefoner. Så trots att jag gjort över 70 anslagstavlor med glosor i Bitsboard tänkte jag börja att göra lite test med Quizlet för att se vad eleverna – och kollegorna! – tycker. Jag har t.o.m. lagt ut 25 dollar på att uppgradera mig till lärare så att jag kan använda alla de tusentals bilder som finns och också lägga in eget ljud. Annars är det ju rätt värdelöst för vår målgrupp tänker jag.

Jag har testat med att göra ett litet set med yrken, som min nya kollega Sten pratat om i vår nya orangea grupp. I WordPress går det inte att göra en snygg bildlänk till Quizlet, men via fantastiskt hjälpsamma virtuella kollegor har jag nu fått diverse tips och i alla fall lyckats lära mig hur man länkar till en bild. Så jag får lära eleverna att om de klickar på bilden så kommer de till Quizlett och kan öva på glosorna – eller diktamen eller vad det nu är. Självklart ska de också ha Quizlet i sina telefoner! Så klicka på bilden och se om du kommer till tio yrken på Quizlet!

Quizlet_yrken

Vitsen är alltså att eleverna ska kunna öva på glosor i sina telefoner – eller hemma på datorn om de har någon – men man kan alltså också länka till flashcardsen så här i en blogg.

Quizlet

5 responses to “Jag säger bara: Quizlet!

  1. Kalle Cederblad

    Vi har jobbat mycket med quizlet i perioder, i alfa, a- och b-grupp. Vi bäddar ofta in diktamensövningen eller flashcards på hemsidan så att eleverna kan stanna på klasshemsidan och träna.

    • Hej!
      Ja, jag såg att du hade Quizlet på er blogg. Jag försökte också bädda in det på min blogg men det blev bara en ful länk. Hur gör du? Kopierar du bara länken och klistrar in, eller vad? Har bara provat från min Mac hemma, men det borde ju inte ha någon betydelse. Har du några tips?

      • Kalle Cederblad

        Under alternativet more i Quizlet kan du välja embed och kopiera inbäddningskoden till det du vill bädda in. I weebly finns en speciell funktion för att bädda in kod. I wordpress vet jag inte. Testa att googla ”embed code in wordpress”. Jag vill också lära mig så jag kan kolla sen, om du inte löser det.

      • Koden hittar jag men får kolla resten. När man gör samma sak från YouTube är det bara att klistra in länken rakt i WP, men tydligen inte från Quizlet. På instruktionsfilmen jag hittade på YT hade personen nån form av HTML-ruta. Får kolla runt lite mer hur det funkar på WP.

  2. Hittar flera filmer om detta på YT men och tror att jag gör rätt – men obviously not eftersom jag inte får det att funka … Det blir bara en trist länk hur jag än gör. Förvisso kommer man till Quizlet om man klickar på den men det vore ju snyggare att se flashcardsen med en gång. Speciellt för våra elever.

Kommentera

