Efterarbete av studiebesök


Jag gillar verkligen de multimodala möjligheter som en iPad eller liknande erbjuder. Så här efterarbetade vi vårt besök på Historiska museet härom dagen.

  1. Jag har haft med mig paddan och fotograferat på museet. Vi tittar på bilderna tillsammans på Smartboarden och pratar kring dem. Hur kan de beskriva bilderna? Vad händer? Hur pratar vi om vi ska berätta om något i dåtid?
  2. Vi pratar mycket om verbformer och jag brukar göra en lista på tavlan med ord i dåtid och nutid. 
  3. Jag har skrivit ut ett antal foton på papper och lämnat plats för att skriva. Alla sätter sig i par och får tillsammans skriva en mening till varje bild. Jag går runt och hjälper till. Fattas något ord – som t.ex. mynt, som var svårt – skriver jag det på tavlan. Vi pratar också om meningsbyggnad, stavning och annat. Jag vill inte lägga upp något på bloggen som är direkt felaktigt, så visst har jag ibland hjälpt till att korrigera meningarna så att det blir bra svenska.
  4. Alla sätter upp sina papper med meningar i ordning på tavlan. Detta kan tyckas ett enkelt moment, men det är det inte alltid. Viktigt att öva sig i kronologiskt tänkande – tänker jag.
  5. Jag skriver alla elevernas meningar i Skolstil i min padda.
  6. Eleverna skriver av i sina paddor; också i Skolstil. På detta sätt övar de sig att skriva med tangentbord och de hör vad de skriver, vilket är det allra bästa. Skolstil har ju talsyntes. De kan sedan lyssna på det de skrivit om och om igen.
  7. Jag skriver också ut meningarna på papper som var och en får med sig hem.
  8. Under tiden som alla skriver går jag runt med min egen padda och tillsammans med en och en gör vi vår film i appen Explain Everything. Många av eleverna kan snart hantera den själva. Vi lägger in bild, text och ljud. De övar på att läsa flera gånger innan det är skarpt läge att läsa in i appen. Då hyschar vi på resten av klassen att vara tysta. Allt spelas ju in! I just den här filmen var det bara tre elever som var med och gjorde själva filmen. Det var supertrevligt och vi hade en mycket konstruktiv lektion. Men det tillhör ju inte vanligheterna att det är så få elever.
  9. Sedan exporterar jag från Explain Everything till YouTube och lägger upp filmen på elevernas blogg. Då kan de lyssna och läsa många gånger! Nästan alla har ju smartphones och på det här sättet får de med sig Bas hem i fickan och kan öva på olika saker hur många gånger som helst.

Här är en länk till elevernas blogg. Gå gärna in och lyssna på deras film!

Bas 3 elevblogg

Kommentera

