Agenda besöker Bas i Järfälla


Jag har precis haft semester – en underbar vecka i Italien – men typ dagen innan fick jag ett telefonsamtal: från Agenda! Snacka om att jag blev överraskad! De hade tydligen sett det lilla inslaget med mig på lokalnyheterna för ett tag sedan och även läst den här bloggen. Nu skulle de göra ett program om nyanlända med ingen eller kort utbildning och vad de trodde om utsikterna att få jobb här i Sverige. Finns det sk okvalificerade jobb? Kan man leva på dem?

Tyvärr hade vi inte möjlighet att ta emot Agenda i Södertälje men våra kollegor i Järfälla hade det! Glädjande nog verkar de elever man pratat med ganska positivt inställda till sina framtida jobbmöjligheter.

Se gärna inslaget här! Det är ca 3 minuter och har titeln ”Man lär ju inte få sitt drömjobb”. Inslag i Agenda från Bas i Järfälla

Agenda, avsnitt 4, med diskussion kring vad jag lärt mig kallas ”lågtröskeljobb” finns i samma länk ovan. 33% av alla nyanlända som ingår i etableringsuppdraget har en utbildning kortare än 9 år med sig från sina hemländer. Våra elever på Bas har mellan 0 – 6 års skolbakgrund. Många har aldrig fått möjligheten att lära sig läsa eller skriva på sitt modersmål. Det betyder inte att de saknar kompetenser! Men självklart har de en mycket lång väg att gå i ett samhälle som vårt.

Agenda

Kommentera

