Nu är vi mer miljömedvetna på Bas!


I alla fall i de två grupper där jag undervisar. Vi har jobbat med miljö i ca fyra veckor och lärt oss mycket. Det här är några av de saker vi gjort:

  • Gått på skräpplockarpromenad kring skolan. Vi hittade MASSOR av skräp!
  • Pratat om hur länge olika saker ligger kvar i naturen innan de försvinner. Glas försvinner t.ex. aldrig!!!
  • Pratat återvinning och tittat på film om sopans väg.
  • Tittat på film om plast och hur mycket plast som flyter runt i världshaven. Och hur mycket plast och annat skräp som flyter iland i Bohuslän – pga strömmarna i Nordsjön flyter massor av skräp dit från övriga Europa.
  • Tittat på vattnets väg från Mälaren, hem till oss och ut i Östersjön.
  • Besökt Himmerfjärdsverket som renar allt smutsigt vatten från Södertälje. Tack Lennart på SYVAB för ett mycket bra studiebesök.
  • Pratat om hur mycket vatten människor i olika delar av världen har – och framför allt INTE har! – tillgång till. Liten geografilektion – igen. Att avsaknad av rent vatten är ett jättestort hälsoproblem i världen. Och att vi måste försöka hjälpa Östersjön, som är ett känsligt innanhav.
  • Pratat en hel del om vad man får spola ner i toaletten och inte. Vi har lagt toapapper och hushållspapper i skålar med vatten och sett hur toapappret löstes upp men inte hushållspappret. Jag visade också hur stor en tampong blev i vatten. Inte kul för vattenreningsverken att ha hand om!
  • Pratat om vad man själv kan göra för en bättre miljö! Detta kan eleverna se en film om på sina bloggar – som jag har gjort. Mitt mål har framför allt varit att de ska få en förståelse för vilken påverkan de själva har på miljön. Vad kan jag göra för en bättre miljö!?
  • Jobbat med miljö-glosor i Bitsboard.

Idag hade vi en liten avrundning på temat. Jag hade gjort meningar som eleverna fick läsa och sedan lägga i två olika högar: var det rätt eller fel? De fick också återkoppla till mig vad de tyckt om att jobba med tema miljö, om de tyckt det var roligt och intressant – eller inte. Hade de lärt sig något nytt? Hade jag lärt mig något nytt? Den absoluta majoriteten tyckte att det varit bra = grön lapp. Bara några tyckte sådär = gul lapp. Ingen vågade visa rött, haha! Måste börja använda mina röda, gula och gröna lappar oftare igen!

Här är några av elevernas lärdomar:

  • Man vet hur lång tid det tar för plast att försvinna från naturen: 400 år! Aluminium 300 år. Cigarettfimp 3 år. Etc.
  • En elev hade lärt sig skillnad mellan tidningspapper och kartong i återvinningen.
  • Flera skulle försöka sluta använda klorin när de städade.
  • Några skulle sluta att hälla ut olja i diskhon efter matlagningen.
  • Dricksvattnet i Södertälje kommer från Mälaren.
  • Alla vet vad man slänger i toaletten och inte. Bara bajs, kiss och toapapper!

Och några av mina lärdomar:

  • Jag förstår vattnets väg, från Mälaren via ett reningsverk, vattentorn, hem till mig och sedan till ytterligare ett reningsverk som till sist pumpar ut det renade vattnet i Östersjön. Hade inte förstått att det var två olika reningsverk. I alla fall inte funderat så mycket över det …
  • Jag har fräschat upp mina kunskaper om hur det vi slänger i toaletten eller häller i diskhon påverkar vattnet i Östersjön. Jag ska hädanefter städa toan med såpa och torka ut stekpannan med hushållspapper och inte skölja ur oljan i diskhon.
  • Jag har insett hur mycket klorin många nyanlända använder när de städar. De städar jättemycket och verkar inte tycka att det blir rent annars … Nu har de lovat att titta efter svanen-märkta rengöringsmedel. Hoppas kan man ju!
  • Jag har också insett hur mycket olja som många nyanlända använder i matlagningen. Mycket hälls säkert ut i diskhon. Inte kul på reningsverken …
  • Jag hade heller ingen aning om hur länge saker och ting ligger kvar i naturen! Detta har lett till att jag nu går och plockar skräp på stan … Mina kollegor – och säkert en del övriga i min omgivning – är rätt trötta på mitt tjat, haha!

Här är min lilla film om vad man själv kan göra för en bättre miljö. Tänker mig att det är sådant som eleverna enkelt kan fixa själva. Jag förväntar mig inte att de ska göra någon helomvändning och börja köpa ekologiskt etc. Om några gör något lite är jag glad. Och att de nu vet mer och kan prata med sina barn och lära dem! Knowledge is power!

Kommentera

