Bästa skrattet på länge


Det är så fantastiskt när elever som är helt nya på svenska lyckas skämta med det lilla ordförråd de har. Det är verkligen inte lätt. Men idag skrattade vi tillsammans så jag nästan ramlade av stolen. Visst – jag är kanske lättroad, men ändå.

Vi övade siffror och taluppfattning i vår alfagrupp. Vi hade kastat en boll runt i gruppen och räknat till 100. En elev tyckte att vi skulle börja om och hon bytte boll – från en vanlig tygboll till en som på bilden här nedanför, som är gjord av gummitrådar. Vi började kasta den nya bollen lite kors och tvärs, samtidigt som vi räknade om upp till 100.

Vi har kommit över 70: 74, 75, 76, 77 – och bollen hamnar hos en man från Somalia, som på kristallklar svenska utbrister igelkott! Jag bara dog! Det var sååå roligt! 😄😄😄 Jag fattade skämtet med en gång och han fattade att jag fattade och skrattade hjärtligt han också.

Jag fick förklara för de andra, googla igelkott och visa bild + visa att bollen såg ut som en igelkott. Jag frågade hur det kom sig att han kunde detta ovanliga ord och det visade sig att min kollega hade pratat om det då de pratat om bokstaven och ord som började på i.

Så så roligt har jag det på jobbet!

Här är igelkottsbollen!

2 responses to “Bästa skrattet på länge

  1. Qarin Franker

    Helt ljuvligt – jag tror aldrig jag hört någon säga det fantastiska ordet igelkott spontant- bara skippa sjuttiåtta och ersätta det så snitsigt!
    Ja, ni är helt enkelt igång med talraden på allra bästa sätt – med SKRATT

Kommentera

