Bas 2 gör film om naturbesök


Jag brukar inte publicera bilder på eleverna men de har alla givit sitt tillstånd att lägga upp den lilla film vi gjorde på elevernas egen blogg, så jag publicerar den här också. Så här kan man alltså efterarbeta ett studiebesök eller något annat moment som man jobbat med. Vi tittade på bilderna från vår utflykt till Lina naturreservat och pratade kring dem. Vi formulerade några meningar och jag skrev dem på tavlan; subjektet i blått och verbet i rött. Det är viktigt att båda orden finns med i en mening på svenska! Man får inte glömma verbet. I t.ex. arabiskan behöver man inte alltid säga verbet. T.ex. finns inte är, så det är lätt att glömma för dem när de pratar svenska. På arabiska säger man alltså jag sjuk.

Vi hade i alla fall en trevlig utflykt till Lina naturreservat, som ligger en liten busstur bort från SFI i Södertälje. Det finns mer än 25 naturreservat i Södertälje kommun, så jag hoppas att vi kan besöka ytterligare ett senare. Jag har aldrig varit med om ett utflykt där eleverna tagit med sig så mycket mat! Och läsk, trots att vi pratat i veckovis om hur onyttigt det är … Tur för dem att det inte var någon jättepromenad – fast de flesta tyckte att det var långt nog. Vi gick kanske tre kilometer …

Jag hade tagit med mig hemgjord müsli. Första gången i livet jag gjort det! Jag var ju inte helt hundra på att alla ville smaka, men det gjorde de. Alla tyckte det var så gott så de ville ha receptet, vilket vi gick igenom dagen därpå och de har fått det på papper. Visst blev det fint!?


Och här är vår lilla ”film” om utflykten till Lina naturreservat. Alla verkade tycka att det var roligt att läsa in meningarna och det var nästan slagsmål om vem som skulle gå fram och läsa. Kul!

Kommentera

