På tisdag blir det müsli i naturen!


Mina elever vet inte vad müsli är. Jag har aldrig gjort egen müsli.

Vi ägnade fredagslektionen åt att gå igenom och prata om Allemansrätten, då det ju är en viktig del av den svenska kulturen som jag tycker att alla ska känna till. Det är ju också speciellt för Sverige, då inte många andra länder har allemansrätt. På tisdag ska vi sedan åka till Lina hage, ett naturreservat i Södertälje. Tyvärr utan naturguide, då de inte hade tid med oss, så min modersmålsstödjare och jag får klara oss själva. Det ska nog gå bra. Vi har varit där förut. Vi har förberett eleverna genom att prata om vad som kan vara bra att ha med sig – och på sig! – när man går ut i naturen.

Så: tanken är en hälsosam och stärkande promenad ute i skogen – där finns en jättefin sjö med fågelskådartorn också – och sedan lunch/fika vid den trevliga rastplatsen. Jag tänkte då bjuda alla på youghurt, hemgjord müsli och kanske ett blåbär på. Förhoppningsvis har några elever med sig dolma och tabbouli! Jag tänkte också ha med mig inplastade bilder till allemansrätten, så pratar vi om vad man får och inte får göra i naturen en gång till. Repetition av fredagens lektion – som också finns som film på elevernas blogg.

What can go wrong, liksom!? Vädret i så fall … Härom dagen skulle det bli sol på tisdag. Nu ser det ut att bli regn … Så håll tummarna för att det ändrar sig! Annars får vi äta müsli i klassrummet.

Så här ser müslin ut. Inget för nötallergiker.

 

Hemgjord müsli

 

Kommentera

