Baslärare vidareutbildar sig med alfabetiseringskurs vid Göteborgs universitet


Nu har den börjat – kursen jag pratade om i höstas. Den 20/3 åkte två av mina kollegor och jag ner till Göteborg för kursstart lördagen den 21/3. En lärare från Bas, Järfälla är också med fast hon kunde inte komma till Göteborg. Det ska bli riktigt kul och jag känner mig faktiskt riktigt taggad nu när det dragit igång. Fast hur ska jag orka? Jobba heltid och plugga halvtid. Dessutom har jag tänkt att försöka gå ner i vikt och har därför hoppat på ett viktminskningsprogram – men det är en annan historia.

Qarin Franker och Britt Klintenberg är våra lärare. Vi träffar dem tyvärr bara två gånger eftersom kursen är på distans, men de verkar hyfsat snabba på att svara och kommentera på nätet. Det var hela 59 personer på kurslistan. Jag tror att majoriteten går kursen som enstaka kurs och då heter den SSA115. Några läser den som en del av sin 30-poängskurs och då heter den SSA111. Det är en blandad kompott av människor – nästan uteslutande kvinnor förstås – där många har mycket erfarenhet av undervisning på studieväg 1 och andra ännu inte jobbar som lärare. Det finns många duktiga människor att lära sig av i alla fall!

Innehållet beskrivs så här:

Kursen ger grundläggande kunskaper om vuxnas andraspråksinlärares sociala, kulturella och kognitiva förutsättningar och behov när det gäller utvecklandet av en fungerande skriftspråklig färdighet (litteracitet). Principer för olika skriftsystem samt tal- och skriftspråkets olika funktioner problematiseras. I kursen presenteras och diskuteras olika teorier om hur läs- och skrifutveckling går till ur såväl ett första- som ett andraspråksperspektiv. Centralt i kursen är att klargöra hur dessa teoretiska kunskaper ska kunna omsättas didaktiskt och metodiskt. Även bildens roll och texters läsbarhet problematiseras i relation till undervisning och aktuella läromedel.

Kursen är indelad i fyra block och nästan varje vecka ska man lämna in en skrivuppgift på universitetets lärportal GUL. Vi är indelade i studiegrupper och ska även kommentera varandras uppgifter. Så det blir en del diskussion även om vi inte träffas fysiskt. Vid andra och sista träffen i maj ska vi presentera ett större tematiskt undervisningsupplägg. Jag tror redan att jag vet vad det ska handla om! Måste bara kolla med Qarin att det är ok först.

Block 1: Litteracitet i ett globalt, lokalt och individuellt perspektiv.

Block 2: Om skrift och olika skriftspråk och om att hantera mötet med ljud, bokstäver och texter. Läs- och skrivutvecklingsteorier.

Block 3: Socialisation – olika litteracitetspraktiker. Grundläggande  litteracitetspraktiker I. Fokus på styrdokument och på modersmålets roll i undervisningen.

Block 4: Grundläggande litteracitetspraktiker med vuxna II. Material och arbetssätt för en kreativ och utmanande lärmiljö – didaktiska och metodiska aspekter.

Jag har lyckats knåpa ihop de två första inlämningsuppgifterna och de har varit roliga. Kursen är väldigt användarvänlig och hands on och det gillar jag. Till den första uppgiften läste vi Nordiska Alfarådets Kompetensbeskrivning av lärare i grundläggande litteracitet med andra modersmål än de nordiska. Detta är en fantastisk liten skrift som går igenom de kompetensområden man som lärare bör ha om man jobbar med vår målgrupp. Mycket är det! 

Här är en länk till broschyren. Läs den om du är intresserad! Den är verkligen bra!

Kompetensbeskrivning av lärare i grundläggande litteracitet för vuxna med andra modersmål än de nordiska

  

De två gångerna vi ses gör vi det på Humanisten vid Göteborgs universitet. Den ligger vid Näckrosdammen, nära Götaplatsen, och här lekte jag faktiskt ibland som barn. Min mormor bodde alldeles i närheten. Så det var trevligt att återse sina gamla hoods – fast då fanns inte Humanisten.

  

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s