Nu e det påsk på #Bas


Jag tycker det är viktigt att våra nyanlända får lite insikter om våra högtider och hur vi firar dem. Det är också ett bra tillfälle att jämföra hur man firar – och vad man firar! – i sina hemländer. I de grupper jag jobbar i nu är de flesta kristna och man firar påsk på ungefär samma sätt som vi. Fast det finns ingen påskhare i Syrien. 😉

Jag har sedan tidigare gjort påskorden i Bitsboard så det var bara att smälla upp dem på Whiteboarden/Smartboarden och prata lite kring bilderna. Jag hade vår fantastiska modersmålsstödjare Baydaa med mig, annars hade det nog inte gått.

När vi pratade påsk passade vi också på att titta på kalendern igen. Vilka dagar/datum är det påsk? Vilka dagar är röda och varför? Vilken vecka har barnen påsklov? (Det har inte vuxna!) det här med veckonummer är en ständigt återkommande punkt och viktigt att kunna i Sverige, framför allt om man har barn i skolan, vilket majoriteten av våra elever har.

Sedan klädde vi påskris! Jag hade köpt fjädrar och dekorationsägg på ÖoB, där vi var med en grupp förra veckan. Var hade jag fått tag på riset?

Påsk i Bitsboard, som alla förstås fick öva på i våra iPads:

 

Ett av våra påskris. Jag jobbar ju som baslärare i två grupper:

Kommentera

