Vad gör en SFI-lärare på helgen?


Det kan säkert variera. De flesta är lediga och försöker förhoppningsvis fylla livet med annat än tankar om jobb. Vad har jag då gjort? Jo, t.ex.:

  • Fått fantastiskt schysst och bra hjälp av en ung kille som mailat mig om allt möjligt angående WordPress. Hittade hans blogg via #blogg100, skrev några frågor i kommentarsfältet och sedan har vi mailat en del fram och tillbaka under dagen. Han har varit väldigt tålmodig och förklarat med bilder och allt. Det har mest handlat om SEO – Search Engine Optimization. Hur kan jag få min blogg mer synlig i sökmotorerna, t.ex hos Google? Kan jag installera plugin:et Yoast? Det gick väl sådär halvbra men jag har i alla fall lyckats ändra min permalänk, det ni!
  • En annan lärare i en svenska som andraspråks-Facebookgrupp försökte också hjälpa mig med detta igår. Jag fick lära mig att man bara kan installera SEO Yoast om man har en WordPress.org-blogg och inte om man har en .com som jag. I alla fall inte om man har en som är gratis … I sådana här lägen tycker jag att sociala medier är outstanding! Så många fantastiska människor därute som gärna delar med sig av sin kunskap. ”Sharing is caring!” Verkligen!
  • Mer meck med bloggen. Jag har ju vetat hela tiden att det är viktigt med kategorier och taggar, men har varit lite lat med det. Så nu försöker jag backtracka och lägga till det i gamla inlägg. Det går sådär …
  • Jag har planerat lite inför lektionerna den kommande veckan. Ser fram emot tisdagen, då jag hoppas att min plan med sökläsning i reklamblad och collage med nyttig och onyttig mat ska flyga.
  • Eftersom jag häckar på Facebook en del har jag fått nys om att det dykt upp en ny film om substantiv – den här gången i bestämd form – på YouTube. Marcus har varit i farten igen. Har mailat mina kollegor om det.
  • Har också mailat några kollegor om två appar jag tycker att vi ska testa: Word Mover och Hitta orden 2.
  • Har diskuterat lite med skolappar.nu på Facebook angående vilka appar som borde vara med i deras nya kategori SFI. Kul att den tillkommit!
  • Har diskuterat Pinterest och Pearltrees fördelar och nackdelar med en för mig okänd lärare på Facebook. Kul! Nu följer vi varandra på Pinterest. Och jag kanske ska sätta mig in i Pearltrees lite mer framöver. Kanske.
  • Har diskuterat Pisa-test med ett helt gäng människor på Facebook efter ett inlägg jag gjorde i anledning av att min dotter ska vara med och göra provet snart. Inte jobbrelaterat men väl skol-dito.
  • Har diskuterat digitala resp analoga läromedels fördelar och nackdelar med en ny lärarkontakt på Facebook.
  • Har kollat litteraturlistan till alfabetiseringskursen och undrar om jag inte saknar halva!? Måste kolla i GUL, som inloggningen lustigt nog heter till Göteborgs universitet. Jag vet i alla fall att jag har de fysiska böcker som krävs. Snart vill det till att börja läsa och plugga istället för att se på Justified eller nån film – eller läsa en massa artiklar på nätet. Orka, orka!

Så ni ser: jag har lite svårt att släppa jobbet på helgerna. Men jag tycker ju att det är kul! Och jag har faktiskt gått ut med hunden också – på flera promenader. Och köpt lite nya blommor och fixat med dem. Och lagat middag till dottern. Och pratat med henne lite. Och gosat med hunden. Och gosat lite till. Nu är det strax dags att gå och lägga sig. Jag måste börja ett nytt och mer hälsosamt liv. Däri ingår att försöka lägga sig senast kl 23.

Det får bli en WordPress-logga eftersom åtminstone söndagen har gått i WordPress tecken.

Kommentera

