Jag tror jag ska jobba med hälsa – med början i matematiken


Vi hade möte med chefen härom dagen, för att summera arbetet med Bas och också tänka framåt. Titeln på tavlan blev ”Vart tog Bas vägen?” – ett citat från mig under ett utvecklingssamtal i höstas. Ett ämne som kom upp handlade om hälsa, som vi faktiskt var bättre på att jobba med när vi var projekt än vad vi är nu, sedan vi blivit permanenta i Södertälje. Det är nästan enbart fokus på svenskan, alfabetisering etc. Vart har basämnena tagit vägen? Vi är heller inte lika många baslärare längre.

Jag har också slarvat lite med matematiken, sedan det nu är meningen att jag ska undervisa i det och inte vår arabisktalande mattelärare … Hon behövs mer som modersmålsstödjare nu när vi börjat med arbetsmarknadsintroduktion. Vi har också börjat med en introgrupp för helt nya elever, vilket också kräver mer modersmålsstöd. Det är faktiskt så att personalen på Bas sköter introt för hela studieväg 1, alltså även för de elever som sedan inte går hos oss. Summan av kardemumman har blivit att eleverna fått väldigt lite matematik i undervisningen. Jag gjorde en inventering med dem härom dagen för att se vad de kunde och vad de ville jobba mer med.

Allt detta tänk har lett mig till följande slutsats: jag tror att jag ska starta ett litet matematik- och hälsotema! Vad tror ni om det här:

  • Vi väger och mäter oss. Jag har måttband och tumstock och ska höra om vaktis har ett vattenpass. Jag hade en gång en fungerande personvåg, så jag ska be vaktis titta på den och se om han kan laga den. Annars får jag fråga kollegorna om någon kan ta med sig en. Vi pratar längd- och viktmått och gör kanske några matteuppgifter kring det. Det finns en kortserie med vardagsmatematik – jag ska kolla den.
  • Vi kollar vårt BMI. Det finns förstås en app för det! Då får vi öva på multiplikation och division och vi ser också om någon väger för mycket i förhållande till sin längd eller tvärt om. Jag vet en som hamnar i det röda fältet i appen … Ev jobbar vi mer med miltiplikationstabellerna, kanske i Nomp. Flera var dock rätt bra på det redan – men långt i från alla. Det är mycket stor skillnad mellan individerna i grupperna vad gäller hur mycket matte de kan.
  • Vi pratar om nyttig och onyttig mat. Jag har med mig bildkort med grönsaker, kött, godis, vin etc som jag ber eleverna gruppera på tavlan. Så får vi se vad de själva anser om t.ex. chips. Det är ju potatis!
  • Jag har bunkrat upp med reklamblad från diverse mataffärer, stora papper, saxar och lim. Jag ber eleverna klippa ut mat som de sedan gör två stora collage av; ett med nyttig mat och ett med onyttig. Kanske ett med lite mitt emellan-mat? Var hamnar bröd, potatis, pasta å sånt? Vi sätter upp collagen på tavlan och pratar kring dem och vad vi äter. Kanske pratar vi om tallriksmodellen?
  • Jag hittade en gång ett gäng bilder som visade vad en familj äter på en vecka i olika länder. Det var väldigt intressant att se vad de åt i t.ex. Canada i jämförelse med Ghana …
  • Vi pratar sömn och motion. Detta gör vi med jämna mellanrum men det skadar inte att upprepa. Hur många timmar sover du per dygn? Jag vet att flera elever sover alldeles för lite! Motionerar du? Hur i så fall? Jag vet att många inte motionerar alls. Inte läraren heller …
  • Jag försöker fixa ett studiebesök på Friskis&Svettis. Vi gjorde det i Huddinge och det var bra. Kanske börjar någon gå dit, vem vet?
  • Detta med mat, sömn och motion leder nästan osökt in på studieteknik, så kanske fortsätter jag med det!?

 

Vad tror ni om detta? Något jag glömt? Något som är onödigt? Det där med BMI vet jag att mina kollegor tycker är lite överkurs på A-nivån. Jag har pratat om det förut men aldrig gjort det på någon lektion.

Och NÄR ska vi hinna jobba med Trädet??? Det är meningen att det är jag som ska sköta det på mina baslektioner, trots att det är solklar språkträning …

2 responses to “Jag tror jag ska jobba med hälsa – med början i matematiken

  1. En sådan strålande idé att jobba med temat Hälsa även i matten, så som du gör! Har inte tänkt på det, eftersom jag inte har matte. Men jag ska berätta för vår Sfi-lärare som hoppar in på de timmarna. Jag började i andra änden, med att någon blir sjuk, stannar hemma…och vad händer sen? Även Kroppen + jag har ont i… + substantiv i obestämd/bestämd form, för att få med grammatik. Nu tänkte jag komma in på vad man ska göra för att INTE bli sjuk. (Vi är alla lite illamående vid det här laget…haha.. så det behövs!)
    Hur gick det sen för er? Blev det som du hade tänkt…?
    🙂

  2. Det blev väl inget supergenomslag hälsomässigt, men några elever började träna, gå till skolan istället för att ta bussen och några tänkte på vad de åt och gick ner lite i vikt. Störst genomslag hade det på läraren, som gick ner 9 kg under våren – som hon nu nog gått upp igen …
    När vi pratade miljö och vad man kunde göra hemma själv tror jag att många fick upp ögonen för hur dåligt klorin var för naturen och lovade att sluta använda det hemma när de städade. Så där kände jag att jag gjorde en liten insats. Tror också att de har blivit mycket försiktigare med vad de slänger ute i naturen, efter att vi pratat om hur länge saker och ting ligger kvar.

Kommentera

