Alla undervisningsidéer flyger inte


I ett inlägg för ett tag sedan skrev jag om ugglor och att vi via dem kommit att prata om olika serier. Den serie som alla i gruppen verkade älska var Tom & Jerry. Så jag tänkte att ok, det borde väl vara en toppenidé att utgå från intresse och på så vis få alla än mer motiverade att läsa. Jag jagade rätt på två T&J-tidningar och hittade en riktigt kort serie på tre sidor. Scannade in, klippte in i Pages och printade till alla. Tog upp den på Smartboarden och vi pratade tillsammans om bilderna och försökte läsa texten.

Pratet till bilderna funkade rätt bra och alla var med och hyfsat engagerade men på det stora hela taget blev det en flopp. Man förstod helt enkelt inte orden. En annan orsak kan vara att de inte var vana att läsa seriebubblor. I vilken ordning ska man läsa dem? Även jag kan ibland tycka det är svårt och då har jag jobbat med att göra serietidning i 13 år! Själv ogillade jag att texten var skriven med versaler, men så är det ofta i serietidningar, tyvärr.

Så: det var rätt tänkt men det blev inte riktigt som jag tänkte mig. Och jag som haft så stora förhoppningar på att fånga läsintresset! Får se om jag provar nåt liknande någon annan gång.

Kommentera

