Två nya grepp jag tagit för att synliggöra lärandet på Bas


Den senaste veckan har jag börjat med två nya saker som jag hoppas ska hjälpa eleverna att få syn på sitt lärande. Eller ja – den ena grejen har jag hållit på med ett par veckor. Inspirerad av att eleverna tyckte det var så roligt med appen Traffic Light har jag börjat med:

Röda, gröna och gula papperslappar. Varje elev får var sitt set varje lektion.
De kan då t.ex. visa mig:

  • att de förstått en instruktion eller en genomgång jag haft.
  • om de tyckte om en lektion eller ett moment i en lektion.
  • om de känner sig säkra på sin kunskap eller inte.

Just det sista har vi tränat mer på i själva appen då alla jobbade med att skriva förnamn, efternamn, gatuadress, personnummer etc. Det är inte helt självklart vad ett postnummer är, speciellt som det tydligen inte finns i elevernas hemländer.

Vad har jag lärt mig den här veckan?
I fredags lanserade jag ovanstående fråga i de båda grupper jag jobbar i – med hjälp av modersmålsstöd, annars hade det inte gått. Jag förklarade att jag vill att de ska börja fokusera på vad de faktiskt kan och inte på allt de inte kan. Vad kan du nu som du inte kunde förra veckan? Det kan handla om språket men också om något i samhället eller kanske om den svenska arbetsmarknaden. Några började med att ta fram en massa papper för att visa vad man jobbat med. Nej, det är inte så intressant. Vad har du lärt dig? Det är en helt annan sak. Det här är vad man kom fram till i Bas 1:

Prata om var och hur jag bor: lägenhet, villa, radhus.

Skriva och uttala min adress: förnamn, efternamn, gatuadress, postadress, telefon, personnummer, namnteckning.

Stänga av mobilen och ta av jackan i klassrummet.

På svenska: Kamils jacka
På arabiska: jacka Kamil
Hur olika språk fungerar.

En jacka – jackan
Ett bord – bordet

Vi gillar Skolstil!

Speciellt roligt att de börjat reflektera över skillnaderna mellan språken. Vi har tidigare talat om att vi säger ”en svart jacka” medan man på t.ex. arabiska säger ”en jacka svart”.

Jag berättade att jag också lärt mig något nytt: att det heter ”jacka Kamil” på arabiska där vi har vårt genitiv s.

Fortsättning följer! Tanken är att ta upp frågan om vad de lärt sig varje fredag och skriva det i bloggen. I alla fall i grupp 1. Grupp 2 har ingen blogg – än.

Jag vill helst inte publicera foton på eleverna på bloggen så ni får nöja er med ett på papperslapparna …

IMG_4551

Kommentera

