Bas-lärare besöker Hyllie Park Folkhögskola


Åh, vad det är roligt och utvecklande att besöka kollegor på en annan skola! Idag har fyra av oss i Bas varit i Malmö på Hyllie Park Folkhögskola. Det här är några av intrycken och lärdomarna jag tar med mig hem:

Det verkar väldigt bra att ha modersmålslärare som jobbar i grupperna. Det blir nästan som om man slog ihop mig och en av våra modersmålsstödjare i samma person. Vi var med en stund – en alldeles för kort stund! – på en lektion i en A-grupp där en lärare som pratade arabiska undervisade i svenska. Väldigt smidigt!

Elisabet Mörnerud, utvecklingsledare på Hyllie Park, skrev 2004 en studie i alfabetisering och tvåspråkighet. Klicka och läs!
Modersmålsbaserad alfabetisering i Sverige

Ytterligare en rapport som jag ska läsa:
Modersmålsbaserad svenskundervisning för invandrare

Vi fick insikter i hur Hyllie Park jobbar med ISP – individuella studieplaner – och det är ett område där jag känner att vi verkligen skulle kunna bli bättre. Jag tänker att vi skulle kunna klippa och klistra ihop våra olika pdf:er till en enda. Sedan är bara frågan hur de ska sparas; digitalt eller på papper. I Hyllie Park hade varje elev sin ISP i sin egen pärm. Låter bra!

Kollegialt lärande! Själv tar jag del av och delar med mig i sociala medier. Lärarna på Hyllie Park var otroligt generösa med att dela med sig av erfarenheter, praxis och inte minst dokument som vi kan använda i undervisningen. Vi har redan fått deras läs- och skrivutvecklingsschema och snart även en del andra dokument som vi kommer att ha stor glädje av, det är jag säker på. Bl.a. ett alfabetiseringsmaterial som vi ska testa på Bas.

En rolig pryl som vi definitivt ska prova var Toobaloo hörlur! En liten hörlur i plast som gör att man själv kan lyssna på hur man låter. 48:- hos Beta pedagog:
Toobaloo hörlur

Sist men inte minst var det supertrevligt att åka iväg med några av kollegorna, gå på krogen och umgås – och bo på vandrarhem! Man hinner prata med varandra på ett sätt som oftast inte hinns med hemma i vardagen.

Hyllie Park hade skaffat sig en ny fin logga som tyvärr inte finns på nätet än. Gå gärna in på deras hemsida och läs mer. Gillar folkhögskola!
SFI på Hyllie Park Folkhögskola

IMG_4529

Kommentera

