Blåstes av uthyrare – hamnade på gatan


En av våra elever är på förstasidan av LT – Länstidningen i Södertälje – följt av ett uppslag mitt i tidningen. Tyvärr är det inte av någon trevlig anledning: de hyrde en lägenhet i andra hand och betalade hyran i god tro. Men mannen med förstahandskontraktet stoppade hyran i egen ficka. Strax före jul kom min elev med ett brev från Kronofogden där det stod att de var tvungna att lämna bostaden senast 1 december. Jag hjälpte honom att ringa Kronofogden och de upplyste mig om att det troligen inte var så mycket att göra, då min elev och hans fru inte hade varit i kontakt med hyresvärden utan endast skrivit ett ej lagligt kontrakt med andrahandsuthyraren – som suttit i sin bostad i Stockholm och håvat in pengarna.

Min elev och hans fru – som också läser på SFI i Södertälje – bor nu tillfälligt i ett radhus som de egentligen inte har råd med. De mår förvisso bättre än vad som framgår i artikeln i tidningen men är oroliga för att inte hitta ett billigare boende. Jag var faktiskt hemma hos dem på lunch i lördags, tillsammans med min tonårsdotter. Vi hade supertrevligt och stannade i sex timmar! Släktingar till familjen var också på besök och de har bott i Sverige sedan 90-talet och pratade bra svenska.

Det är verkligen trist att sådant här händer, men inte alls ovanligt. Bostadsbristen i Södertälje är stor och många bor i olagliga andrahandskontrakt. Flera av våra elever har blivit erbjudna förstahandskontrakt av hyresvärden om de betalar kanske 100.000 under bordet …

Pga artikeln i tidningen har jag i alla fall haft lektion om detta i två av våra tre grupper – så att alla förhoppningsvis vet skillnaden mellan första- och andrahandskontrakt och vet hur man ska göra för att inte hamna i samma sits som Said och hans familj. Som SFI-lärare gäller det att gripa sånt här i flykten och ta upp det med alla när det händer – anser i alla fall jag.

Läs gärna artikeln här!

Tråkigt nog tyckte flera som kommenterade artikeln att Said och hans fru fick skylla sig själva som hamnat i den sitsen. Men det är lätt att säga för en svensk som vet hur bostadsmarknaden fungerar – och som både pratar, läser och skriver svenska utan allt för mycket besvär. Det gör inte Said och hans fru. Ärendet är polisanmält.

Fotot är från tidningen så jag publicerar det här också.

2015/01/img_4430.jpg

Kommentera

