En lyckad dag på stan och vad den kan ge eleverna


I fredags var jag på stan med tio elever och Baydaa, vår modersmålslärare i arabiska. Det var elever från två olika grupper som ville följa med. Övriga var kvar i skolan med min kollega Linda. Planen var att vi skulle gå på julmarknad i Gamla Stan och sedan på Stadsmuseum, där man kan äta medhavd lunch – och lära sig om Stockholms historia förstås.

Jag mötte upp vid stationen och gav gruppen två förslag:
1. Vi gör som vi tänkt – se ovan.
2. Vi går en lite längre promenad och tittar även på NKs julskyltning och julmarknaden i Kungsträdgården, som öppnat den dagen. En av eleverna hade sin 6-åring med, så jag tänkte att han skulle gilla NKs julskyltning. Barnet var förresten med för att pappan ville visa honom Stockholm så han hade fått ledigt från skolan. Bra tänkt, tycker jag!

Alla röstade på förslag två, så vi gjorde bl.a. följande:

1. Tittade på skyltar och lärde oss hur man hittar mellan pendeln och tunnelbanan på T-Centralen. Det är ju liksom det som är grundbulten i alla våra utflykter: att lära sig hitta i trafiken.
2. Vi gick igenom tunnelbanan och upp på Sergels torg. Pratade lite om Kulturhuset. Dit måste vi åka med alla nya elever nån gång.
3. Vi gick och tittade på NKs julskyltning och gick också in på NK och tittade i foajén. Den är ju fin så här års med en gigantisk julgran som hänger i taket. Några gick runt och tittade i lite butiker. Flera skulle ta med sina fruar och män hit!
4. Vi gick och tittade i Mood-gallerian, som ligger precis bakom NK. Kan tänka mig att det inte är ett vanligt utflyktsmål för SFI-grupper. De har också jättefint dekorerat nu inför jul. En elev skulle ta med sin fru på restaurang där: Bouqeria. Jättegoda tapas!
5. Vi gick in på Illum Bolighus och tittade på skandinavisk design – och allt julpynt!
6. Nu hade klockan blivit så mycket att julmarknaden i Kungsträdgården hade öppnat så vi gick och tittade på den – och på skridskobanan. Vi läste på skylten hur mycket det kostade att hyra skridskor: 60:-/timme för en vuxen. Gratis med egna skridskor. Det verkade som om några av eleverna skulle åka tillbaka hit med sina familjer. Kul!
7. Sen gick vi över till Gamla Stan. Vi tittade på vakterna vid Slottet. Vi var inne i Storkyrkan. Nästan alla tände ett ljus. Alla utom en i den här gruppen är kristna, annars är det inte alltid en hit att gå in i kyrkor om man har många elever som är muslimer. Vi tittade också på julmarknaden förstås! Den i Gamla Stan är ju mycket gulligare och har finare grejer än den i Kungsträdgården – tycker jag.
8. Nu hade ju klockan blivit rätt mycket och alla var hungriga. Vi hade för länge sedan bestämt att skippa Stadsmuseum. Onödigt att stressa dit när vi gjorde annat som alla gillade. Och det ligger ju kvar. Hela gruppen ville gå på restaurang och äta lunch, något som jag aldrig varit med om med en SFI-grupp. Oftast har de inte råd, så alla våra utflykter är planerade så att vi kan äta medhavd mat. Inte den här gången!

Jag hade ett förslag på restaurang, men där fick vi inte plats. Eleverna ville att vi skulle gå till ett speciellt ställe men jag fattade inte varför först. Och det låg i närheten av Mood-gallerian där vi ju redan varit och det var en bra bit att gå tillbaks. Men – alla verkade vilja gå dit så det gjorde vi. Via Drottninggatan, där vi var inne i en butik och övade klädglosor en stund! En elev hade tänkt köpa en ny jacka men det blev inget av med det. I alla fall: efter att ha gått ett tag kom vi till slut fram till den libanesiska restaurangen Tabbouli på Regeringsgatan. Härligt, tänkte jag, som förr varit flera gånger på deras restaurang på Kungsholmen.

Anledningen till att vi gick till just Tabbouli gick snart upp för mig: här jobbar två av våra elever! En på heltid, så han har tyvärr slutat på Bas, och en 2-3 kvällar i veckan. Det blev en jättetrevlig lunch! Eleverna insisterade på att bjuda Baydaa och mig på den goda buffén. Massor av mat blev det – fast flera av kvinnorna menade att de lagade godare mat själva. Ni kan ju öppna restaurang, sa jag! Flera tyckte också att det var jättebra att få komma och se en arbetsplats där deras vänner jobbade. Verkligen en bra observation och ett stort extra plus med utflykten som jag inte räknat med. Jag sms:ade också med min kollega Linda under lunchen och eleverna och jag skojade om att hon var lite avis för att hon inte kunnat följa med. Det föreslogs att vi skulle åka till Tabbouli igen – med både Linda och mig! – och ha lektion där istället för i skolan!

Vi avslutade lunchen med kaffe och utdelning av månadsrapporterna till Arbetsförmedlingen, som vi jobbat med att fylla i dagen innan. Sedan åkte de flesta eleverna hem och några skulle shoppa. Jag stannade och beundrade några av alla 700.000 ljus som dekorerar och lyser upp Stockholms gator så här års.

Vad ger en sådan här utflykt eleverna? Bl.a. det här, tror jag:
1. Hitta i trafiken.
2. Se Stockholm, som de ju faktiskt bor nära. Nästan alla i gruppen pratade om att de skulle ta med sina fruar och män in till stan och visa dem runt. Det gäller ju att lära sig om Sverige och den svenska kulturen, tänker jag. Det gör man ofta mycket bättre ute i verkligheten än i ett klassrum, även om det är där vi är 90% av tiden …
3. Just den här gången: att få se en arbetsplats där deras vänner jobbar. Så här kan det vara att jobba i Sverige.

Till sist en reflektion från en av eleverna: han och jag pratade om var han jobbade och varför. Det visade sig att han jobbar varje lördag kväll/natt – från 16-03!!! – på en restaurang/bar vid Medborgarplatsen. Han vill inte jobba på ett ställe som Tabbouli för där pratar hela personalen arabiska. Han vill hellre gå i skolan och lära sig svenska och jobba lite mindre – på en arbetsplats där man pratar mer svenska. Yeay, tänkte jag!

Men jag förstår att det är en svår balansgång mellan jobb och studier. Det handlar ju om ekonomi också. Så i slutändan tycker jag att det är super att våra elever – som ju har jättesvårt att få jobb då de inte kan vare sig prata, läsa eller skriva svenska särskilt bra – faktiskt får jobb. Även om de sedan sitter och sover på lektionerna, som mannen som jobbar på Tabbouli. Men nu vet jag i alla fall varför: han jobbar mellan 16-01 flera dagar i veckan och sedan ska han åka hem till Södertälje. Det blir inte många timmars sömn innan han ska upp till skolan igen. Och han kommer, även om han är trött.

Det här blev ett betydligt längre inlägg än jag tänkt. Avslutar med en bild från NKs julskyltning.

IMG_4179.JPG

Kommentera

