Advent på Bas


Det börjar lacka mot jul. Jag gillar jul, speciellt adventstiden och stämningen före själva julafton. Jag vill gärna förmedla lite av våra svenska traditioner till våra elever, så i veckan som kommer hade jag tänkt att prata jul på två lektioner med två grupper. Det här kommer vi att göra:

1. Förra året gjorde jag en digital adventskalender i ThingLink. I år har jag bara flyttat runt länkarna lite så att de passar årets datum. Bakom varje ”lucka” döljer sig musik eller en liten film – sånt som de flesta svenskar tittar och lyssnar på och som alla känner till. Vill du använda den så går det fint:
Bas adventskalender 2014

2. Vi har också gjort en analog adventskalender. Fick tips på Facebook av våra Bas-kollegor i Järfälla och vi i Södertälje nappade också. Vi hänger upp röda och gröna kuvert med små numrerade klädnypor och i varje kuvert finns en ”uppgift”, där eleverna får repetera sånt vi gått igenom. Det kan t.ex. vara ”ställ er i alfabetisk ordning, berätta om kompisen som sitter till vänster, peka ut världsdelarna på kartan, räkna baklänges från 100, säg nåt bra som du lärt dig på Bas” etc. En dag blir det skattjakt hade jag tänkt! Hoppas kunna återkomma till den.
Så här blev de – en grön i ena gruppen och en röd i andra.

3. Jag har laddat med adventsfika – pepparkakor, lussebullar, skumtomtar och julmust – adventsljusstake och chokladkalender. Självklart är det jul i Bitsboard också, så på tisdag och onsdag ska vi fika, tända ljus, lyssna på julmusik, prata jul och sedan får eleverna öva på julord i paddorna.

Overkill!? I fredags var vi på julmarknad också!

IMG_0963.JPG

IMG_4220.JPG

Kommentera

