Vokalträning i ljud och bild


Vi har fått ett gäng nya elever som jag har varit med och tagit emot. Jag berättar om hur Bas fungerar och gör några små ”intest” för att se vilken grupp som passar – allt tillsammans med relevant modersmålsstödjare förstås. Några elever har slutat och därför har vi också gjort en del omflyttningar i grupperna. Fyra av de nya eleverna hamnade i grupp 1 och idag hade jag dem hela förmiddagen.

Efter att ha suttit i ring och gjort diverse namnlekar, övat på att fråga varandra var man bor och vilka språk man kan etc så övade vi lite på bokstäver efter rast. Alla som kunde och ville fick skriva sina förnamn på tavlan; vokalerna i rött och konsonanterna i svart. Vi klappade stavelserna tillsammans och lyssnade på om ett namn har två eller tre klapp/stavelser. Att klappa stavelser brukar jag göra ofta så de gamla eleverna kan sånt nu. Jag tycker det funkar bra och de får en känsla för rytmen i språket. Det underlättar också läsinlärningen om man övar sig på att titta efter vokalerna. Alla stavelser innehåller ju en vokal. Vi pratade också lite om att det är viktigt med betoning på svenska. I t.ex. arabiskan betonar man mer alla stavelser lika mycket. Så det där med betoningen är svårt i svenskan.

I alla fall: vokalerna. Vi hade tittat och ljudat vokalerna i allas namn. Men vi har ju så många vokaler i svenskan. Nio stycken och vardera med två uttal; långt och kort. Jättejobbigt! Speciellt om ens modersmål kanske bara innehåller fem vokaler. Jag vill gärna att de lär sig de mjuka och hårda vokalerna – fast det pratar jag inte om på den här nivån. Däremot säger jag att det finns två olika familjer och att det är bra att lära sig dem i de två grupperna. (Vet du vilka som är vilka och varför det är bra att kunna?)

a o u å

e i y ä ö

Jag har kommit på att man kan sjunga vokalerna till Björnen sover. Eller Gubben Noak. Det har säkert många gjort före mig, men i alla fall. Jag skrev upp dem på tavlan. Jag sjöng och vi övade att sjunga tillsammans flera gånger. Det gick jättebra.

När vi hade skrivit allas namn pratade jag lite om att mobiltelefonen är jättebra att använda när man ska lära sig språk. Bl.a. kan det vara bra att fotografera det läraren eller någon annan skriver på tavlan. Eller fota något annat. En karta eller vad som helst. Man kan också använda telefonen till att spela in ljud. Jag visade hur det gick till i min telefon. Nu vidtog ett intensivt letande efter inspelningsapp i allas telefoner men till slut tror jag att nästan alla hade hittat en. De flesta telefoner har ju en från början, t.ex. Röstmemon i iPhone. Någon elev hade inte smartphone men sa att hen gärna ville köpa en.

Sen var vi ju tvungna att sjunga igen så att alla kunde spela in. Någon gick fram till whiteboarden och ställde upp sin telefon. Sen gjorde flera det. Resultatet syns på bilden här nedanför.

En riktigt rolig lektion som funkade ännu bättre tack vare vår duktiga modersmålsstödjare Baydaa – som trots att hennes namn innehåller fyra vokaler bara har två klapp!

IMG_3981.JPG

3 responses to “Vokalträning i ljud och bild

  1. Hej Helena! Jag skulle testa din vokalsång idag när vi repeterat alla vokaler, men hann inte, eftersom eleverna själva hittade på en vokallek som upptog resten av lektionen. Vi satt runt ett bord med vokalerna på ganska stora laminerade lappar. Varje elev utom en fick en vokal, och så tränade vi frasen ”kan jag få” (och tack och varsågod) i kombination med ett vokalljud. Funkade jättebra och var roligt. 🙂

Kommentera

