Garn + häftstift = trafikpedagogik?


Ett av målen i Bas är att eleverna ska lära sig att hitta i trafiken. Stockholms län har mycket spårbunden trafik och den grafiska spårkartan är inte helt lätt att förstå sig på. Speciellt om man är helt ovan vid att läsa en karta.

Detta har jag grunnat en del på som baslärare: hur ska jag få mina elever att förstå hur spårkartan hänger ihop med verkligheten. Vi har en stor länskarta på väggen i klassrummet – och en världskarta och en Nordenkarta.

Härom veckan fick jag en liten brainwave – tyckte jag själv i alla fall: hur vore det om jag kunde visa hur tunnelbanelinjerna och pendeln gick på den stora länskartan? Då skulle man t.ex. lättare kunna se att Farsta och Nynäshamn inte alls ligger precis bredvid varandra. Och man kan se att om man av misstag kommer på pendeln mot Nynäshamn så kommer man inte alls hem till Södertälje.

Jag tänkte så här, lite analogt till skillnad från mina annars ofta digitala lösningar: jag köper garner i grönt, rött och blått för tunnelbanan, svart för pendeln och kanske grått eller vitt för Tvärbanan. Och matchande häftstift; såna där som sticker ut så att man har nåt att knyta fast garnet i. Och så skriver jag alla slutstationerna i grönt, rött, blått, svart och grått och plastar in så att det blir små skyltar. Det borde ju bli klockrent, eller hur!?

Jag ska inte gå in på att förklara hela lektionen, men vi hade i alla fall riktigt trevligt och jag tror att många fick en bättre bild av hur linjerna går – och vad alla slutstationerna heter. Om jag t.ex. ska till Rinkeby så måste jag ju förstå att det ska stå Hjulsta på tåget och inte Akalla – nåt som jag faktiskt inte är säker på att alla infödda svenskar har så bra kläm på heller …

Alla fick ju inte plats att stå vid kartan och sätta fast garn och skyltar, så jag hade printat ut några extra ex av stationsnamnen plus inplastade spårkartor. Så några grupper av elever fick se om de kunde matcha ihop rätt skylt med rätt stationsnamn på kartan, typ Alvik med Alvik. Nog så svårt om man inte kan läsa. Där hjälpte färgerna säkert till. Vi övade förstås också uttal tillsammans, genom s.k. körläsning – väldigt vanligt på SFI.

Nog sagt. Så här blev kartan med garnerna. (Jag ska sätta en liten nål i Västerhaninge så att Nynäshamnslinjen inte blir fullt så rak.) Vad jag framför allt gillade var att det blev så tydligt att pendeltågen går mycket längre bort från Stockholm än tunnelbanan, som faktiskt bara cirkulerar runt inne i stan. Och Tvärbanan går verkligen på tvärs.

IMG_3819.JPG

2 responses to “Garn + häftstift = trafikpedagogik?

  1. shanti anderfelt

    Hej Helena! Vilken kul idé! Du har alltid haft en underbar fantasi. Nu har du träffat mina kollegor Victoria och ingrid. Ingrid skall vara ledig en vecka och då skall jag vika i hennes klass på Bas. Jag trivs otroligt bra. I början hade jag märkliga känslor av saknad när jag sneddade Aniara platsen och hejade på blomförsäljaren. Han har förresten fått ett elegant stånd vid den andra ingången (Sollentuna Centrum). Roligt att läsa Mehrsmak (fyndigt!). Ha en fin helg. Kram Shanti Date: Thu, 30 Oct 2014 22:34:54 +0000 To: shanti_anderfelt@hotmail.com

  2. Tack, tack!
    Ja, visst är det kul att du jobbar med Victoria och Ingrid! Vi pratade om dig en del när vi var på alfabetiseringskonferensen i Fiskebäckskil. SFI-världen är liten.
    Tänkte också på dig igår då jag var på krogen med en väninna: supertrevliga Shanti på Rörstrandsgatan. Rekommenderas!

Kommentera

