Bas testar den nya appen LäsKod


Som flera av er säkert sett har det dykt upp en ny app för läs- och skrivinlärning som är lite mer anpassad även för vuxna. Den kostar 45:- och finns för iPad. Jag visade den för mina A-elever – den grupp som inte kan läsa och skriva på sitt modersmål – igår och frågade om de ville att vi skulle köpa den till elevpaddorna. Alla tyckte den verkade bra, så jag laddade ner den och tre elever ville låna med sig padda hem över helgen för att öva. Nästa vecka blir det skarpt läge för alla, även i de andra grupperna.

Appen är lättanvänd och har 19 olika nivåer i olika färger. I de lägsta två nivåerna övar man på att känna igen bokstavsljuden och att matcha ihop stor och liten bokstav. I nästa nivå får man öva på att skriva ihop två bokstäver. Appen säger t.ex. ”nu” och så ska eleven skriva ”nu”. Det är tio kombinationer i varje övning, som man får lyssna igenom innan man kan gå till nästa nivå. Man kan också öva flera gånger i samma nivå för det dyker upp olika bokstavskombinationer. Åtminstone har jag uppfattat det så.

I följande nivåer kan man öva på ”riktiga” ord med bilder, vilket är bra. Olika nivåer innehåller ord med tre, fyra eller fem bokstäver. Man får öva på att skriva det man hör och också dra rätt ord till rätt bild. Det enda jag har att invända här är att vissa ord inte är så meningsfulla att kunna på nybörjarnivå, som t.ex. rep, nät och lok. Men jag antar att de är sammanställda pga vilka bokstäver de innehåller. Annars skulle det ju t.ex. vara bättre att lära sig tåg än lok, tycker åtminstone jag.

I en konversation på Facebook säger app-tillverkaren så här: ”Det kan vara så att om man kan läsa rör, så underlättar det att senare kunna läsa RÖRa, RÖRlig, RÖRelse. Man läser ju både med avkodning och ordbilder och då inte bara med hjälp av hela ord utan även på morfem- nivå, tror jag.” Och det låter ju klokt, tänker jag. Ska försöka förklara för eleverna att de inte behöver lära sig alla korta ords betydelse. Tur att jag ofta har modersmålsstödjare med mig!

Så – appen är ett bra tillskott för vuxna som behöver öva på att ljuda ihop ord. Den påminner här lite om Trädet, fast med den nackdelen att man inte kan välja vilka bokstäver eleven ska öva på. På plussidan är att det är mycket bättre med bilder än utan. Och att paddan är mer lättanvänd och roligare än en dator. Det ska bli spännande att se vad eleverna tycker när fler har använt appen en tid.

Läs mer om appen här:
LäsKod

Liten film om hur appen fungerar:
LäsKod på Youtube

Och så här ser ikonen ut:

IMG_3786.JPG

2 responses to “Bas testar den nya appen LäsKod

  1. Pingback: Nio appar för att lära sig svenska

  2. Pingback: 9 تطبيقات لتعليم اللغة السويدية Nio appar för att lära sig svenska – عرب السويد

Kommentera

