”Ett barn, en lärare, en penna och en bok kan förändra världen.”


Vad glad jag blev när jag läste att Malala Yousafzai fått Nobels fredspris! Tillsammans med Kailash Satyarthi från Indien. Men det är ju Malala alla pratar om. Vilken fantastisk ung kvinna – med sina 17 år yngst någonsin att få priset.

Man får hoppas att åtgärden att ge Nobels fredspris till Malala kan vara en signal till den muslimska världen att låta kvinnor få utbilda sig.

Just att hjälpa kvinnor till utbildning som förvägrats dem tidigare i livet är det som driver mig i mitt dagliga värv. Ja, mitt hjärta klappar allt lite extra för kvinnorna. 2/3 av världens analfabeter är kvinnor. Självklart är det roligt om jag lyckas hjälpa även mina manliga elever och jag gör förstås ingen åtskillnad i undervisningen. Men som kvinna kan jag inte komma ifrån att jag blir mer upprörd om kvinnor förvägras skolgång under uppväxten än män. I makt av sitt kön klarar sig männen ofta hyfsat bra i livet ändå – även utan utbildning. Kvinnorna fastnar i hemmet.

Idag tog jag alltså några minuter och pratade om Malala på eftermiddagslektionen – i en grupp med flest män. Ingen verkade ha hört talas om henne. Och ingen modersmålsstödjare hade jag med mig. Men en av eleverna kände till Nobelpriset och hjälpte mig att översätta. Vi enades om att utbildning var viktigt och jag pratade om Malalas citat om ett barn, en bok etc. Vi pratade om vad fred hette på olika språk. Och att jag nästan dagligen bär ett halsband med en fredssymbol – ingen hade tidigare sett den symbolen!

Dagen började med att gruppen besökte biblioteket, så jag hoppas att jag på eftermiddagen knutit ihop säcken: utbildning kan förhoppningsvis leda till en fredligare värld!

DN om Nobels fredspris

Lasse Bengtsson slår ett slag för utbildning i Afghanistan

Och – vill du också vara med och skapa en bättre värld för flickor? SMS:A GRATTIS till 72910 så ger du ett bidrag på 50 kronor till kampen för flickors rättigheter och kommer med på Plan Sveriges grattishälsning till Malala den 10/12 i Oslo!!!

Heja Malala!

IMG_3666.JPG

Kommentera

