”Åh, vad bra! Språket är som musik!”


Vissa lärardagar är bara bättre än andra. Idag var en sådan dag. Vi hade fyllt i blanketter till AF och pratat skatter – ja faktiskt! – på förmiddagen. Nu vet mina elever vart en skattekrona går, hur mycket man betalar i skatt och vad arbetsgivaravgifter och moms är. Alla var mycket nöjda – fast vi betalar för mycket skatt här och det är inte konstigt att folk jobbar svart …

I alla fall – efter lunch hände det: jag såg ljudet tändas i sex par ögon. (Några var sjuka, några var tvungna att gå på en kass kurs och någon hade läkarbesök.) Vi hade gjort springdiktamen som funkade jättebra och alla jobbade på som sjutton. Sen gick jag igenom det här med vokaler och stavelser som jag gjort många gånger med andra elevgrupper, fast inte med den här. Vi övade alla vokaler. Alla vet nu vad vokaler är och att vi har väldigt många i svenskan (= nio och med alla olika uttal bortemot 20 ljud). Vi tittade på orden från springdiktamen som nu stod på tavlan: en penna. Var är vokalerna? E, e, a. Jaaaa! Jag stryker under dem med röd penna och gör sedan små bågar under så att man ser stavelserna. Samtidigt klappar jag i händerna och läser betonat en PENNa.

Vi gör samma sak med alla orden, med allas namn och sen med elevernas barns namn – och alla möjliga ord som står på väggarna i klassrummet. Apelsin – tre klapp? Ja, bra! Titta nu efter vokalerna när ni läser så kommer det att gå lättare att ta sig igenom ord. Svenskan är ett stavelsebaserat språk.

Ja, vad bra – det här har jag inte förstått förut!

Språket är som musik!

Nöjd pedagog gjorde sedan helg – efter att ha tipsat alla kollegorna om att göra så här också. Flera gör liknande, fast kanske inte så ofta.

Innan jag gick hem fyllde jag i alla elevernas närvaroblanketter till AF. Hur många stavelser är det förresten i arbetsförmedlingen? Och hur många betonade stavelser? Vi övar det ordet ganska ofta, då det är långt och krångligt och rätt svårt att uttala – men viktigt att kunna! Kan bli till en samba! Härom dagen körläste vi det i kanon! Så kul har vi på SFI!

Trevlig helg på er!

IMG_3637.JPG

Kommentera

