Att göra lättlästa böcker i paddan med bild, ljud, text och markör


Jag vill gärna att mina elever ska få möjlighet att även läsa skönlitterära texter. Annars blir det mest bara läromedelstext, kanske Metro eller nåt brev. Tänker att det är viktigt att de får uppleva alla genrer. Dessutom vill jag att de ska kunna läsa och lyssna i sin egen takt och helst var som helst – inte bara i skolan. Flera har smartphones och kan ladda ner Dropbox och på så sätt få tillgång till det material vi har i elevernas Dropbox Basboxen.

Detta har jag grunnat på länge. Jag har pratat runt i sociala medier och frågat andra som kan mer om olika appar än jag. På den nordiska alfabetiseringskonferensen nästa vecka hoppas jag få möjlighet att ha ett speakers corner om detta – i förhoppning att hitta ett ännu bättre sätt att göra det på än vad jag kommit på själv.

Jag testade en lättläst bok på mina elever i fredags: Resan hem/Maria., version A av Tiia Ojala. Förutom att nätuppkopplingen inte riktigt var med mig så gick det riktigt bra och jag tror att de flesta eleverna uppskattade det hela. Innan de fick jobba i paddorna på egen hand hade vi gått igenom texten tillsammans.

Min vision är att eleverna ska ha tillgång till en lättläst text, inläst med bra svensk språkmelodi och med en markör som följer med i texten. Detta har jag inte lyckats få till i en och samma app, utan det blir i två varianter: antingen kan eleverna lyssna och läsa i iBooks. Då får de höra på mig men utan markör. Eller så kan de öppna samma bok i appen vBookz. Då följer en markör med texten men den läses upp av en talsyntesröst, där uttalet och språkmelodin inte alltid är helt super – men good enough. Jag har testat flera appar men kommit fram till att vBookz är minst dålig.

Så här gör jag i dagsläget:
Jag fotar bokomslag och ev inlagebilder.
Jag fixar till bilderna lite i Snapseed.
Jag lägger in bild och text i appen Book Creator, där jag också läser in berättelsen. Det blir då en liten högtalarknapp på varje sida.
Jag exporterar boken till min Dropbox, delar den via Airfile till elevernas Dropbox och de kan sedan öppna den i iBooks. iBooks ser ju ut som en bokhylla och böckerna blir snyggt frontade.

För att eleverna också ska kunna lyssna och följa med i texten med en markör lägger jag även in materialet i Keynote. (Jag kopierar bilder och text från Book Creator.)
Sedan exporterar jag det som pdf från Keynote till Dropbox, lägger över filen i elevernas Dropbox via Airfile och sedan kan eleverna öppna pdf:en i appen vBookz, som är en pdf-läsare. Jag har även testat ClaroPDF och Voice Dream Reader, men jag tyckte inte att uttalet var lika bra. vBookz är också mer estetisk och lättanvänd, då filerna lägger sig frontade som i en bokhylla, lite likt iBooks.

Eftersom nätet funkade lite halvbra i klassrummet härom dagen ägnade jag en del av fredagseftermiddagen åt att själv ladda ner alla filer till iBooks och vBookz i elevpaddorna. Mina elever är ju helt nya med iPads och även om några hängde med när jag visade hur de skulle exportera från en app till en annan var det så klart lite trickigt för några. De kommer dock snart att vara bättre på detta än mina kollegor, haha!

Det fiffiga med de här apparna är ju att man också kan skapa ”böcker” tillsammans med eleverna, t.ex. om man varit på något studiebesök eller annat. Jag har också lekt med Educreations och Explain Everything, men fastnat för Book Creator då jag tycker att det blev det mest estetiska resultatet som såg mest ut som en riktig bok. Säkert den gamla förlagsredaktören i mig som talar. 😉

En elev vidareutvecklade det hela: han ville få boken översatt till arabiska, så han scannade in sidorna med Google Translate med sin androidtelefon. Fotade paddans skärm helt enkelt. Appen gjorde då så att han fick den inscannade sidan med både svensk och arabisk text. Superbra för de som kan läsa på sitt modersmål. Tyvärr tror jag inte att denna funktion av Google Translate finns i iPhone. Hoppas jag har fel!

Om någon har ett förslag på hur man skulle kunna göra detta på ett bättre sätt blir jag jätteglad om du hör av dig!

Här följer bilder på de appar jag använt:
Book Creator

IMG_3514.PNG
Keynote

IMG_2380.PNG
Dropbox

IMG_3517.PNG
Airfile

IMG_3519.PNG
iBooks

IMG_3515.JPG
vBookz

IMG_3516.JPG

IMG_3520.JPG

<
Snapseed

2 responses to “Att göra lättlästa böcker i paddan med bild, ljud, text och markör

  1. Åh så inspirerad jag blev nu! Mina elever kommer snart att få Ipad och då vill jag att de ska ha- precis som du också skriver- tillgång till skönlitterära texter, med ljud! I dagsläget fotar jag böcker och sedan jobbar vi med texterna i helklass med Smartboarden.
    Följer dina inlägg med intresse! // Hülya

    • Roligt att du blev inspirerad! Man kan göra mycket kul med paddorna.
      Hur menar du att du jobbar med texterna på Smartboarden om du fotar böckerna? Om texten blir en bild kan man ju inte flytta runt orden. Säkert nåt jag inte förstår. Har inte ägnat SB lika stort intresse som paddorna, ska erkännas.

Kommentera

