Vill ni veta vad mina elever säger om SD?


Jag har haft lektion om valet i två av mina elev-grupper – båda gångerna med modersmålsstödjare, annars hade det inte gått.

Vi har pratat om demokrati och diktatur och vad det innebär att rösta. Hur ser det ut i elevernas hemländer? Jag hade förberett en hyfsat enkel presentation. Vi pratade om att det är tre olika val: riksdag, landsting och kommun och vad som bestäms om var – typ sjukvård i landstinget och skola i kommunen. Att det sitter 349 personer i riksdagen – och vi väljare röstar fram vilka det blir.

Vi har pratat om vilka som får rösta i vilka val. Man måste vara 18 år men sedan skiljer det sig. Bara jag fick rösta i riksdagsvalet men 5-6 elever fick rösta i kommun- och landstingsval. Då behöver man inte vara svensk medborgare utan att det räcker med att ha bott i Sverige i tre år. En elev halade fram ett skrynkligt röstkort ur väskan och vi jämförde våra. Mitt var markerat för tre val och hennes för två.

Vi tittade också på den riktigt informativa lilla filmen om hur det går till när man röstar – från allaväljare.se
allavaljare.se

Jag gick väldig kortfattat igenom de partier som sitter i riksdagen + Fi. Buntade ihop dem i två läger och förklarade mycket kort vad som skiljde dem åt. Som lärare ska man ju vara neutral – men jag förklarade också lite om vad SD stod för, typ de vill inte att sådana som ni ska få bo här! Vi pratade lite om partinamnet. Det låter ju väldigt fint. Sverige och demokrati, det måste ju vara bra? Det är ett långt namn som börjar på S och slutar på demokraterna – precis som ett annat parti … Men ni får inte blanda ihop dem!!! Så gå nu och rösta ni som får – men inte på SD!!!!!

Då – sa en elev det jag faktiskt inte hade trott att jag skulle få höra: ”Många av mina vänner och jag tycker SD är jättebra! De ser till att hålla IS borta (= inga fler muslimer kan komma hit)” … Jag vet – jag har också hört att många invandrare faktiskt röstar på SD och att partiet har ett större stöd i Södertälje än i de flesta andra delar av Sverige. Men HUR tänker man? ”Ok, jag har kommit hit men nu räcker det!” Hur tänker de att de ska få hit sina kristna släktingar? Tror de SD gör skillnad på muslimer och kristna? Skulle Migrationsverket sortera bort alla muslimer, typ?

Det blev en lång diskussion i lärarrummet efteråt kan jag meddela.

Så hörrni: glöm nu för all del inte att göra era röster hörda på söndag: RÖSTA!!!

IMG_3498.JPG

Kommentera

