Bas är förstås igång igen!


Nu var det allt bra länge sedan jag skrev nåt. Lite dåligt samvete har jag … Det har bara varit sååå mycket sedan vi drog igång igen i augusti så jag har bara inte orkat.

Vi har startat vår permanenta verksamhet i Södertälje, boat in oss i lärarrum och fixat iordning i tre klassrum. Och vi har fått drygt 25 nya elever – plus de 20 gamla! Många nya rutiner att lära sig, många nya kollegor att prata med och lära känna. Vem gör vad och var ligger vad?

De senaste dagarna har vi börjat med kartläggning av de nya eleverna. Det är ett fantastiskt bra sätt att lära känna eleverna lite bättre och också för dem att få ställa frågor om de vill. Vi sitter en lärare, en modersmålsstödjare och en elev och ett samtal tar ungefär en timme. Vi pratar bl.a. om elevens skol- och yrkesbakgrund, om bostadssituationen, om familjesituationen och om mål och tankar kring framtiden. Dessutom kollar vi av lite vad de anser sig kunna i svenska, matematik och omvärldskunskap. Allt detta ger oss en bättre bild av våra elever. T.ex. har vi nu funderingar på att göra om våra två lägsta grupper till en grupp med litterata och en med illitterata. Vi tror att detta skulle underlätta läs- och skrivinlärningen, då det är en helt annan sak att lära sig läsa och skriva om det bara är bokstäverna som skiljer mot om man aldrig har fått knäcka läskoden på något språk.

Vi har varit på naturpromenad i Lina naturreservat med en naturguide från Södertälje kommun. Detta var så uppskattat att jag bestämde mig för att ta ut en grupp i skogen och plocka svamp. Håll tummarna för bra väder på fredag! Jag har också pratat om Allemansrätten i de två grupper där jag är baslärare. Viktiga saker att veta om vår kultur, tycker jag.

Idag tog jag tjuren vid hornen och pratade om valet i en grupp. Vet inte riktigt hur jag tyckte att det gick, men om de inte lärt sig nåt annat så vet de nu i alla fall vad Sverigedemokraterna är och vad de står för. Fyra elever i gruppen har rösträtt i kommunal- och landstingsvalet så kanske, kanske utnyttjar de sin demokratiska rätt!

Just nu sitter min kollega Linda och jag på tåget till Lidköping. Imorgon ska vi prata Bas i två och en halv timme! Vi är inbjudna av Nationellt Centrum för svenska som Andraspråk till en Nätverksträff för lärare och skolledare i kommuner med liten SFI-verksamhet. spännande och lite nervöst – som det ska vara.

Den här grafittin hittade jag utanför skolan. Passande, eller hur?

IMG_3335-0.JPG

IMG_3335.JPG

Kommentera

