Vad finns i påsen?


Härom dagen gjorde vi ju minnesträning i språkstugan. I grupp 2 idag provade jag den andra tävlingen jag lärde mig hos min väninna på midsommar: vad finns i påsen?

Jag hade tagit tio saker som jag tänkte att de flesta kan på svenska och stoppat dem i var sin svart ogenomskinlig påse – hundens bajspåsar. De var återförslutna med tejp och numrerade 1-10.

Alla satt runt ett stort bord. Alla fick var sitt papper att skriva namn och 1-10 på. Sen fick de börja känna på påsarna och gissa vad som var i. Det funkade riktigt bra och alla hjälpte varandra med vad saker hette på svenska. Ibland frågade de mig. De hjälpte också varandra med stavning. Det här är ju inte så lätt då nästan ingen i gruppen kan läsa på sitt modersmål, så de kan inte slå upp ett ord i Google Translate som jag själv skulle gjort. De måste memorera allt.

Sen öppnade vi påsarna och gick igenom vad allt hette. Alla hade rätt på allt utom plåster, som de trott var pengar. Ficklampa var också nytt för många. Vi pratade också en stund om själva påsarna och vad de användes till. Att jag plockar upp bajset efter min hund och att man numera är skyldig att göra det som hundägare i Sverige. Ett syskonpar i gruppen har hund, men plocka upp bajs, det gjorde de aldrig. Hoppas att jag fick systern att inse vikten av det: inte så fräscht för t.ex. barn att leka på en gräsmatta om där är en massa hundbajs.

Därefter fick alla skriva var sitt ord på tavlan och vi gick igenom stavning och uttal. Ck är svårt. Att det heter ficklampa med kort i för att det kommer två konsonanter efter i:et. Och suddgummi uttalas med korta u för att det kommer dubbel konsonant efter. Jfr tak – tack.

Vi pratade sedan om ord som beskrev sakerna: vit, svart, fyrkantig, rund, liten etc. Adjektiv alltså. Lite överkurs men jag kom också in på att det heter en liten penna men ett litet suddgummi. Det verkade som om det gick upp ett liljeholmens för några.

Avslutningsvis fick en person ta en sak så att de andra inte såg. De skulle ställa frågor och försöka lista ut vad det var: Är den liten? Är den svart? Ja. Nej.

En riktigt kul lektion! Och det tror jag eleverna tyckte också.

20140625-162539-59139116.jpg

One response to “Vad finns i påsen?

  1. shanti anderfelt

    Hej och tack! Shanti Date: Wed, 25 Jun 2014 14:27:23 +0000 To: shanti_anderfelt@hotmail.com

Kommentera

