Språkutvecklande minnesträning


Man kan få inspiration till lektioner från de mest skilda håll! På midsommar var jag på middag hos goda vänner och vi hade femkamp. En gren gick ut på att man skulle försöka känna vad det var för sak som låg inuti en ogenomskinlig plastpåse. Tio påsar. Rätt svårt faktiskt. Men lätt för vissa! I en annan gren, kallad titt i busken, skulle man memorera så många som möjligt av de 20 saker som var upphängda.

Det här kan jag ju göra med mina elever, tänkte jag. Den här veckan har vi inget pedagogiskt material kvar i klassrummen, då de var stor flytt till Södertälje förra veckan. Folk går på semester. Inga paddor kvar och knappt några datorer. Ingen möjlighet att skriva ut nåt. Då passar det bra med lite minnesträning!

Jag hade tagit med mig tjugo olika saker och eleverna fick gå ut i två grupper och titta på sakerna i 1 minut. Sen gick de tillbaka till klassrummet och skrev upp så många de kom ihåg. Man fick hjälpa varandra lite med orden. Rita om man ville, men det var det ingen som gjorde.

För de flesta funkade detta riktigt bra. Det var en blandad grupp, då jag hade de som har extra svenska när andra har modersmålsundervisning. Två elever kom ihåg 16 ord! Betydligt fler än vad jag gjorde på midsommar …

Efter det här pratade vi om vilka ord som kunde beskriva alla sakerna: vit, svart, stor, liten, mjuk, hård, fyrkantig, rund, smal etc. Adjektiv, med andra ord. Jag skrev på tavlan.

Som avslutning fick varje elev i tur och ordning ta en sak så att de andra inte skulle se. De fick ställa frågor och skulle gissa sig fram till vilken pryl det var. Funkade sådär. Det blev mycket prat i munnen på varandra och man hade svårt att vänta in svaren.

Men helt klart en riktigt kul lektion!

Här är våra 20 saker att komma ihåg:

20140623-163149-59509277.jpg

Lämna en kommentar