Äntligen har jag haft lektionerna om sommarutflykter


Jag tyckte att jag hade en så bra idé: att vi skulle prata om vad eleverna skulle göra de veckor de är lediga från skolan och att jag också skulle ge dem några tips på vart de kunde åka för hyfsat lite pengar.

Lyckat? Nja. Sådär. Sommaruppehållet sammanfaller med Ramadan för många och det verkade som om de flesta bara skulle vara hemma och städa och laga mat … Som alla andra helger. Nån lyllo skulle till Belgien. Men – skam den som ger sig. Vi gick igenom min presentation och alla fick den utskriven på papper. Förhoppningsvis sådde jag några frön i alla fall. Kanske tog de hem idéerna till någon annan familjemedlem som var bra på att läsa. Jag hade lektionen i två av grupperna och jag sa att jag hoppas att de inte sitter hemma i Södertälje hela sommaren. Man kommer långt med SL-kortet!

Här är en pdf av presentationen – hoppas jag:

Sommarutflykter

För den som inte vill läsa pdf:en – en sammanfattning:

Stockholms skärgård – från i år kostar ett månadskort 750:- på Waxholmsbolaget! Läggs på Accesskortet. Himla smidigt.

Sjövägen – går på SL-kortet

Söder! – Monteliusvägen/Mariatorget. Hornstull – Skanstull.

Djurgården! – promenera runt. Superfint! Man kan äta medhavd mat i Rosendahls trädgårdscafés trädgård. Har man pengar kan man gå till Skansen – eller Gröna Lund.

Sundby Gård, Huddinge – där vi var och rodde och druttade i vattnet för ett tag sedan. Fint utflyktsmål för en familjepick-nick.

Bohuslän – för den med lite cash!

Inget inlägg i #blogg100 längre! Faktiskt rätt skönt, även om det var väldigt kul att vara med och jag är rätt stolt att jag fixade utmaningen. Ska försöka hålla bloggandet uppe och inte återfalla i att skriva så sällan som jag gjorde före mars. Men varje dag blir det inte! Och inte på semestern. Om jag inte får en exeptionellt bra idé.

Sådana här collage gillar jag att göra till mina Keynote-presentationer. En sammanfattning av sommarutflyktstipsen.

20140617-194748-71268724.jpg

Kommentera

