Träff med gamla svenska som andraspråks-kursare


Jag har en gammal ämneslärarutbildning från 80-talet och kom på rätt nyligen att jag ville jobba på SFI. Så jag läste Svenska som andraspråk på Stockholms universitet relativt nyligen 2011-2012.

Ikväll träffades några av oss som pluggade tillsammans. Vi hade en mycket trevlig – om än onödigt dyr – kväll på Pressklubben i Stockholm. Kul för mig att höra hur de andra har det. De jobbar alla som SVA-lärare med barn- och ungdomar; en på lågstadiet, en på mellanstadiet och en på högstadiet. Även på kursen var jag rätt ensam om att jobba med vuxna. Då vet jag att jag tyckte att det var lite synd att i stort sett hela utbildningen vände sig till lärare i ungdomsskolan. Jag hade t.ex. Gärna lärt mig mer om alfabetisering redan då. Nu är det svårt att hitta den kursen som enstaka kurs.

Många roliga anekdoter ur skolans värld blev det under kvällen. Men – vad ska man göra åt det faktum att det i många klasser är så att läraren tvingas ägna kanske 80% av tiden åt 20% av eleverna?

20140602-222638-80798130.jpg

Inlägg 094 i utmaningen #blogg100

Kommentera

