Bas-eleverna lär sig ro – och två elever och en lärare plurrar


Men – alla hade en fantastiskt rolig, solig och trevlig dag tillsammans! Och ingen kom till skada. Några blev lite våta bara. Men vattnet var varmt. Och den här dagen kommer de – och kollegan och jag! – att minnas för alltid, tror jag. Och lugn: det var inte jag som druttade i, det var kollegan. Och hon gjorde det väldigt graciöst!

Från början: idag var en bas-lärardag, då våra andra kollegor ägnade sig åt dokumentation. Så även imorgon. Eftersom vädret skulle bli så fint hade vi bestämt att besöka Sundby Gård i Huddinge. Det ligger jättefint vid sjön Orlången. Där finns stora gräsmattor, massor av träd, grillplatser här och där, boulebana, stall, café, restaurang – och uthyrning av roddbåtar. Vi hade planerat en dag där vi skulle umgås och njuta av allt det vackra, gå små promenader, lära oss ord om naturen, spela naturbingo, kasta frisbee och kanske ro en sväng. Kollegan hade fixat sex flytvästar från Haninge brandstation.

Modersmålsstödjarna och jag åker med alla eleverna från skolan. Innan dess har jag förstås pratat lite om EU-valet! Vi har tittat hur vi ska åka i appen Res i Sthlm. Vi kan ta samma buss hela vägen och det tar faktiskt inte så lång tid att åka dit. Så här fint är det:

Sundby Gård i Huddinge

Det är en liten promenad från bussen och när vi kommer fram fikar vi. Kollegan tar ca hälften av eleverna till de två roddbåtar vi hyrt och jag går en promenad med resten. Vi tittar på smultronblommor och andra vilda blommor. Vi gungar lite på lekplatsen. Många SFI-elever gillar lekplatser. Vi går ner till vattnet och badar fötterna. Solen skiner och vattnet glittrar och alla har det superskönt. Efter en knapp timme går vi bort till båtarna för vi tänker att det är vår tur. De andra är fortfarande ute och ror så vi väntar med resten av gruppen på kajen.

De som har varit ute i båtarna har haft kul och snart blir det vår tur. Det visar sig att ingen av de kvarvarande som ville ut kunde ro, så jag följde med. Jag rodde ut i två omgångar och i varje båt fanns en elev som ville prova på att ro. En ung kille från Afghanistan lärde sig nästan med en gång. Han såg sååå lycklig ut! En somalisk tjej provade också och det gick riktigt bra. Även de andra som var med tyckte det var roligt. Ingen hade varit ute i en så liten båt tidigare.

När vi kom tillbaks var de sista på väg i en båt. En tjej satt i och en skulle gå i. Tyvärr låg båten längst med bryggan så när hon ställde sig på relingen kapsejsade hela ekipaget och båda kvinnorna hamnade i vattnet. Inte helt och hållet men de blev rejält blöta. Jag lyckades ro dit och kunde hålla emot på den andra relingen så att de kunde komma upp. Självklart hjälpte några starka gossar åt att dra upp dem från bryggan. Sen rodde jag bort mitt ekipage till där båtarna skulle förtöjas, alldeles bredvid.

Efter en stund hör jag hur eleverna ropar på min kollega. Då har hon försökt gå i för att ösa den vattenfyllda båten och själv halkat och trillat i. En elev drar genast upp henne, men då driver båten iväg en liten bit. Så min kollega simmar raskt efter och bogserar in båten till där den ska ligga. Vattnet är som tur var rätt varmt.

Vi ägnar sedan en bra stund åt att lägga båtarna på rätt ställe, ösa osv. Tyvärr har den ena båtens gummilist lossnat och den får vi inte tillbaks hur vi än försöker. Jag pratar med de som jobbar där och vi lär få en extra faktura …

Nu har klockan blivit så mycket att vi åker hem. Modersmålsstödjarna och eleverna tar bussen och kollegan, jag och två elever åker i kollegans bil. En blöt elev och en blöt lärare. Men alla är glada! Jag får följa med hem till kollegan, vi lunchar och planerar sedan morgondagens lektioner.

Så – några lärdomar om du någonsin ska ut på båtäventyr med ca 30 personer där de flesta saknar båtvana och inte kan simma:

1. Dela upp alla i grupper först! Fråga noga vilka som kan ro och inte och vilka som vill med ut i båten och inte.
2. Betona vikten av att behålla flytvästen på under hela båtfärden. (En elev tog av sig sin och vägrade att ta den på sig igen. Osäker på hennes simkunnighet.)
3. Betona också vikten av att gå i båten från fören – inte från sidan!
4. Underskatta inte roddbåtars dragningskraft på en grupp människor där flertalet aldrig satt sin fot i en båt. Vi trodde att några skulle vilja åka ut med båtarna men att andra skulle göra annat under tiden. Nu ville alla vara med och titta på bryggan – även de som inte ville med ut. Vi var många och vi hördes …
5. Gör hela utflykten med en mindre grupp!

Summa summarum har alla i alla fall haft en jättetrevlig dag och Sverige har visat sig från sin bästa sida.

Jag vill inte visa bilder på eleverna, men här är en suddig bild på långt håll. Det ser ut som det är en massa människor i en båt, men det är två båtar med tre pers i varje.

20140526-203032-73832952.jpg

Inlägg 087 i utmaningen #blogg100

Kommentera

