SFIpodd.se – ny sajt med bra hörförståelse för SFI-elever


Jag har säkert nämnt det förut, men Centrumvux i Haninge i Stockholm har fått flera skolverksmiljoner för att göra poddar till SFI. Och nu har de börjat. Så här beskriver de sin sajt, som är en blogg:

SFIpodd är en webbsida där du kan lära dig svenska. Vårt mål är att hjälpa våra och andra sfi-studerande med ‘autentiskt’ språk, alltså svenska som man träffar i vardagen och inte i skolböckerna. I varje podd hittar man en kort dialog eller annat autentiskt material som lärarna försöker förklara

Poddarna är indelade i storlek S, M och L, där S har enklast svenska och L svårast. Har man t.ex. iPads i undervisningen så kan man lägga till en länk på hemskärmen. Det ser då ut som en app, dvs det blir en liten bild på skärmen, och klickar man på den så kommer man till SFIpodd. Enklare för eleverna än att googla.

Idag är jag hemma, men så här ser det ut i min padda. Jag har mängder av appar – borde rensa – men jag har lagt genvägen till SFIpodd i en av mina Basmappar:

20140525-114516-42316196.jpg

Ett annat tips är att följa SFIpodd på Facebook. Då får man reda på när de lägger ut nya poddar. Allt detta vet mina elever och flera har lagt till SFIpodd som bokmärke i sina telefoner. Så kan de lyssna hemma på helgen eller på pendeln till skolan!

Ett bra initiativ av Centrumvux och jag ser fram emot en strid ström av nya poddar! Deras sajt är inte den absolut roligaste jag sett, men funktionell. Så här ser deras lilla ”logga” ut:

20140525-114817-42497042.jpg

Och självklart – en länk:
SFIpodd.se – hörförståelse för SFI

Inlägg 086 i utmaningen #blogg100

Kommentera

