Himla nöjd med hur jag lärt mig utnyttja apparna


Härom dagen jobbade vi ju med ett kapitel i Vad Med!-materialet, som handlade om att försörja sig och utvecklas i Sverige. En av eleverna undrade om han inte själv kunde lyssna på och läsa texterna på egen hand hemma. Men elever får inte inloggningar till sajten. Som lärare för den här målgruppen vet jag hur svårt det är att hitta bra texter, med relevant innehåll men ändå på enkel svenska. Va Med! Från början har lyckats med just det. Hur kunde jag hjälpa min elev som ville lyssna på egen hand?

Jo, jag har redan fört över text, bild och ljud till Keynote. Så det var inte så svårt att komma på att jag kunde lägga dokumentet i min Dropbox. Via Airfile kunde jag sedan lätt föra över det från min Dropbox till elevernas Dropbox. Simsalabim kan nu alltså de som vill lyssna, läsa texten och titta på bilderna. Våra paddor är nämligen så pass nya att Keynote följde med gratis. Man måste bara lära sig att man ska öppna dokumentet i Dropbox och sedan skicka det vidare – ”Open in” – en annan app. I det här fallet Keynote. Dokumentet hamnar då i Keynote-appen, så har man hämtat det en gång så ligger det där.

En bild på hur det ser ut i Airfile. Klickar man på Edit så dyker det upp alternativ, t.ex. två små fyrkanter bredvid varandra som betyder att man kopierar ett dokument från den ena Dropboxen till den andra.

20140523-200825-72505659.jpg

Men – den där appen där man får texten uppläst och en markör följer med ljudet: vBookz? Den är ju också bra. Även om ljudet förstås inte är lika bra som när en människa läser, så är det ett stort plus att markören följer med den upplästa texten. Jag gjorde alltså ett nytt dokument i Keynote, där bara sidorna med text och bild var med – minus den lilla högtalarknappen. Sen skickade jag iväg även det dokumentet, sparat som pdf, till Dropboxen. Och via Airfile till elevernas Dropbox. Från Dropboxen kan man sedan öppna pdf:en i vBookz, precis som jag beskrev ovan. Funkade riktigt bra! Var rädd att det inte skulle göra det, då jag tidigare provat med pdf:er med både text och bild och det inte funkat. Kanske var det en OCR-scanning då? I vilket fall gick det nu.

Allt detta visade jag eleverna i vår språkstuga idag. Alltså jag visade hur de kunde nå texterna och de två olika sätten att lyssna/läsa. Rätt många valde att prova och de verkade tycka att det var bra, så jag tror att jag ska lägga upp de övriga sju kapitlen också så småningom. Nöjd!

Också rätt nöjd med att jag fick igång fyra elever med matteappen Nomp. Två ville jobba med Nomp i telefonen och det gick ju också bra. Nomp finns även som sajt, så man kan jobba från en dator också. Allt som krävs är en mailadress. Jag hjälpte en av eleverna med att skaffa det. Hon är vår yngsta elev och verkade väldigt nöjd med eftermiddagen, hon också. Jag mailade hennes pappa och berättade den glada nyheten.

Detta var en del av min skoldag. Nu är det fredagkväll och jag ligger hemma i sängen och tittar på The Wire – på paddan förstås.

Keynote:

20140523-191953-69593288.jpg

vBookz – dumt namn, bra app. Läser upp pdf:er.

20140523-201157-72717034.jpg

Airfile ser ut så här:

20140523-201430-72870906.jpg

Inlägg 084 i utmaningen #blogg100

Kommentera

