Äntligen återvänder vi till det samhällsorienterande Vad Med-materialet!


Vet inte riktigt vad som hänt den senaste månaden men jag har helt tappat bort det samhällsorienterande materialet Va med! Idag hade jag i alla fall två av tre modersmålsstödjare med mig, så jag tyckte att det kunde passa att återuppta arbetet med kapitel 3, som handlar om att försörja sig och utvecklas i Sverige.

Materialet är anpassat för vår målgrupp med bra bilder och enkel text. Jättebra som hörförståelse. Jag smäller upp allt på Smartboarden. Vi börjar med att prata om en bild och sedan lyssnar vi flera gånger och ser vad man förstår. Vi har bl.a. pratat om heltid, deltid, semester, ansökan, sista ansökningsdag, intervju, att vara social – som inte har något med socialen att göra som de flesta trodde! – att söka och hitta, sambo – och många andra ord.

Vi gjorde en suggestopedisk övning! Jag fick upp alla och sedan övade vi på att gå runt och fråga varandra ”Vad jobbar du med?” ”Jag jobbar som …”. Funkade riktigt bra faktiskt – förutom med ett par elever som tycker att den här typen av övningar är urdumma och som därför satt kvar i sina bänkar.

Alla får med sig en utskrift av kapitlet så att de kan öva på att läsa hemma om de vill. Jag har också gjort glosor till varje kapitel i appen Bitsboard, men det hann vi inte med idag. En elev ville jättegärna lyssna själv hemma och det är ju jätteroligt att han är så aktiv. Jag sa att jag skulle maila och fråga men att det antagligen inte gick. Och det stämde: inloggning får man bara som aktiv pedagog.

Imorrn får vi stort studiebesök: 12 personer kommer och vill se hur vi jobbar! Det är meningen att jag ska prata paddor med dem. Och så ska jag på intervju hos vår chef, rektorn för SFI i Södertälje. Mest en formalitet kring min fortsatta anställning, men en intervju är en intervju …

Så här ser bildmaterialet ut i Va Med! Fotografier med tecknade människor i. Funkar jättebra!

20140521-174002-63602141.jpg

Inlägg 082 i utmaningen #blogg100

Kommentera

