Internet – så funkar det


Efter ett elevråd visade det sig att flera elever i min grupp ville lära sig att söka information på internet. Eftersom det är meningen att vi ska gå till datasalen på fredagar så tänkte jag att det kunde passa med att förklara lite basics kring internet och hur det funkar. Jag gjorde en Keynote-presentation – rätt snygg och stram om jag får säga det själv.

Var finns internet?
I en dator
I en iPad/läsplatta
I en smartphone
Vi pratade om wi-fi eller att man kunde betala för att ha internet i sin mobil/padda etc.

Vägar på internet: webbläsare
Lite olika vilka som är bra och vanliga om man har dator eller padda.
Explorer, Safari, Chrome, Firefox – och Puffin om man vill använda t.ex. Digitala spåret. .eller Hej Svenska i paddan.

Vad använder vi internet till?
Här hade jag först en blank sida för att vi tillsammans skulle prata om det. Jag vill inte med en gång servera mina svar. Det mesta av det jag tänkt på kom fram:
Att söka information. Vi pratar om Google och att googla.
Att maila – de flesta i vår grupp har ingen mailadress, men jag jobbar på det.
Att se på film – vi pratar om Netflix och Youtube.
Att betala räkningar.
Och inte minst: att lära sig svenska!

Vi pratar också om var man köper appar till sin telefon/padda. AppStore om man har äppleprodukter och annars Android Market eller Google play.

De flesta eleverna verkade rätt intresserade. Någon ville hellre sova … Vi provade att googla på några ämnen, Telge energi och Swedbank. Nästa gång ska vi öva mer på att googla. Något som många behöver öva på är att betala räkningar via internet, så det ska vi också öva på.

Så här såg förstasidan till min Keynotepresentation ut. Gillar att börja med ett collage – gjort i Pic Collage:

20140517-194713.jpg

Inlägg 078 i utmaningen #blogg100

Kommentera

