Vi jobbar med matteappar


I dag var det meningen att jag skulle ha bara grupp 1 på eftermiddagen och jag hade planerat att visa dem lite matteappar som de sedan skulle jobba med själva. Det finns flera stycken som är relevanta för många av våra elever, som verkligen behöver träna på grundläggande matematik. Tänk tiokamrater etc. Min kollega, som också har grupp 1 och 2 i matte, ville också ha paddorna så vi bestämde oss för att slå ihop grupperna. Så kunde hon också vara med och se lite hur apparna funkade.

Så vi trängde ihop båda grupperna i ett klassrum och jag visade fyra appar på Smartboarden: Hundrarutan, Montessori siffror, King of Math Junior och Nomp. Tyvärr sitter paddan fast i en sladd, annars hade jag kunnat gå runt i klassrummet och eleverna hade kunnat testa själva. Som det nu var hojtade de till mig var jag skulle trycka. Men det var relativt bra ös på många. En elev fick jag säga till flera gånger för han svarade så fort så ingen annan hann med.

Plus och minus på låg nivå gick bra, men i King of Math kan man även öva jämförelser och mått och det var nog något de flesta inte gjort tidigare. Eller så kunde de inte orden på svenska. Mattesvenska är ju en annan svenska än språksvenska, om jag säger så. Näst minst, störst, längst och kortast är troligen ord man inte stött på.

Till sist visade jag Nomp, som jag nog har skrivit om förut. Det positiv med den är att eleven kan ha en egen login – om man har en mailadress – och sen kan man följa sin egen progression och jobba på i egen takt med det man behöver. Det finns verkligen ett varierat utbud av uppgifter i Nomp, där man också som lärare kan gå in och ge eleverna uppgifter. Måste nog lära. IG mer om det så småningom.

Alla blev så i gasen med de här matteapparna så vi var tvungna att kolla vad en iPad kostade. Och en iPad Mini. Och ett värdebevis till iTunes.

Efter rast tog jag med mig grupp 1 och så fick de jobba i den matteappen som passade dem bäst, medan jag hjälpte några att skaffa mailadress. Jag hann bara med två … Har man aldrig haft mail förut är det svårt att förstå hur det går till med lösenord och så. Jag valde Hotmail, så jag har den själv och vet hur den funkar. Så nu har åtminstone två elever tillgång till Nomp.

Efter lektionen hjälpte jag en elev med hennes iPad Mini. Jag har varit och köpt ett värdebevis åt henne. Tyvärr stöp appnedladdningen på att hennes bror, som har inloggningen till AppleID, inte kom ihåg svaren på de säkerhetsfrågor Apple vill ha svar på första gången man köper nåt i AppStore. Synd, annars hade hon kunnat jobba med paddan hemma i helgen.

Men nu – nu måste jag göra ett sista ryck med mitt anförande till vårt spridningsseminarium imorgon. Lite nervös är jag allt! Det kommer 50-60 personer och lyssnar, de flesta handläggare på Arbestförmedlingen tydligen, och hela seminariet kommer att filmas … Giv mig styrka!

Appen Montessori siffror tycker jag är bra för att den så tydligt åskådliggör ental, tiotal och hundratal. Som gammal montessorielev gillar jag verkligen deras mattematerial. Jag förstod ingenting av plus och minus när jag var liten – förrän jag kom till en Montessoriskola där de hade de klassiska pärlorna.

20140508-204852.jpg

Inlägg 068 i utmaningen #blogg100

Kommentera

