Idag jobbade vi med Världen&vi – tema arbete


Sagt och gjort: idag jobbade vi med delar av en artikel i Världen&vi som handlade om jobb förr och nu – dvs SFI-elever som skrivit om vad de haft för jobb i sina hemländer och vad som händer här i Sverige.

Först satt vi i ring och pratade vi lite om hur tidningen såg ut. Vad hette den? Vad hade den för rubriker och hur såg man dem? Lät någon av rubrikerna lockande? Ingen sa ett pip … Man kunde hört an knappnål falla … Vi kom in på ordet prenumeration, då jag berättade att det här var en tidning som man inte kunde köpa i butik. Vi övade på att uttala detta svåra ord många gånger.

Sen var det dags att läsa. Jag hade tyvärr bara ett ex av tidningen, så jag hade kopierat några artiklar. Vi läste deras titlar och ingresser och eleverna fick sedan välja vilken artikel de ville läsa. Det blev den med korta berättelser om vilka jobb några SFI-elever haft i sina hemländer. Vi pratar lite om hur en mening ser ut; att den börjar med stor bokstav och slutar med punkt. Vissa av de korta berättelserna är illustrerade. Jag ber eleverna fundera på vilken bild som hör till vilken text. Alla läser tyst och mycket koncentrerat. Sen är det rast.

Efter rast läser vi högt tillsammans. En mening var, så att man ska se var de börjar och slutar. Och tänka på att göra en liten paus när man läser och man kommer till punkt. Gärna låta rösten gå ner. SFI-elever på den här nivån gör oftast inte det. De läser gärna på i samma tonläge, oavsett skiljetecken. Därför fick de läsa en mening var och vi räknade hur många meningar det var i varje liten artikel. Vi pratar om vilken bild som hör till varje artikel. Att de var skrivna i två spalter. Att man läser den till vänster först. Inte helt självklart om man t.ex. har arabiska som modersmål – och kan läsa.

Vi pratade också en stund om hur man kan gå till väga om man vill lära sig lite nya ord. Göra gloslista i ett kollegieblock eller skrivhäfte. Fotografera av lärarens glosor med kameran i sin telefon – från Whiteboarden alltså. Läsa in glosorna i telefonen, både på svenska och modersmålet. Sätta in varje nytt ord i en hel mening, för att på så sätt befästa inlärningen och komma ihåg bättre. Alla låtsades som om de aldrig hört talas om dessa studietekniker, trots att jag vet att mina kollegor – och jag! – gått igenom sånt här många gånger. Det är bara att upprepa, upprepa, upprepa och hoppas att något fastnar hos någon.

Mot slutet av lektionen röstade vi. Ville vi stanna kvar i klassrummet och fortsätta läsa eller skulle vi gå ner till Flemingsbergs centrum och titta på tidningar? Alternativ två vann. Det finns bara ett ställe som har någon form av utbud vad gäller tidskrifter. Men döm om min förvåning när den unga tjejen som jobbade där sa att vi inte fick titta för ”de hade så mycket att göra” … Kanske var hon rädd att vi skulle snatta … Vi fick istället gå till ett annat ställe som bara hade en liten hylla med tidningar, typ Se och hör, Allers och Hänt i veckan. Vi tittade på dem och pratade lite om tidningarnas namn, bilderna på omslaget, texternas färg, pris och vad de försökte locka med. På hyllan ovanför stod det några tidningar av en annan sort. Med nakna damer … Inte dolt på något sätt … Möjligen har några elever nu lärt sig det nya ordet porrtidning … En del fniss blev det i alla fall.

Summa summarum tycker jag nog att det gick hyfsat bra och texterna i Världen&vi gick att läsa även av elever på studieväg 1B. De fick i läxa att läsa en halv sida av en annan artikel till nästa måndag, då jag har den här gruppen igen. Då handlar det om hur en arbetsgivare tänker när hen ska anställa någon. Går det att få jobb efter en praktik?

20140505-220848.jpg

Inlägg 065 i utmaningen #blogg100

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s