Grundläggande matematik för vuxna utan skolbakgrund


Nu har jag läst artikeln om grundläggande matematik inom vuxenutbildning i Lisetten, men som så många gånger förut handlade det om elever som kan prata hyfsat bra svenska och som oftast också kan läsa och skriva en del – så även på sitt modersmål. Men det var en bra idé att fotografera av det läraren skriver på tavlan. Det skulle de flesta av våra elever kunna göra. Alla har inte smartphones men relativt många. Tyvärr är det så att de som bäst skulle behöva det inte har det.

En tanke jag fick var att jag skulle försöka tränga mig med vår matematiklärare på några lektioner och visa de matteappar vi har i våra paddor. T.ex. Nomp tror jag skulle passa många. Då måste man ha en mailadress som inte alla har – förståeligt nog mest i vår lägsta grupp där man inte kan läsa och skriva än.

Så tar jag med mig något från artikeln är det nog att jag borde prata med min kollega som nu tagit över all matematikundervisning. Jag har ingen matte alls längre. Men jag är den som skulle kunna föra in lite övningar via padda och telefon.

Så här ser Nomps ikon ut:

20140502-213219.jpg

Inlägg 062 i utmaningen #blogg100

2 responses to “Grundläggande matematik för vuxna utan skolbakgrund

Kommentera

