Vi åker världen runt med Google Earth


Vi har ju pratat om naturen och vad som gäller i Sverige. Jag tänkte att det skulle vara bra att alla kan säga något om sina hemländer och de plaster de kommer ifrån. För detta ändamål gjorde jag en board i Bitsboard som lag döpte till Land och stad. Där kan man öva sig på ord som berg, hav, sjö, flod, kust, stor stad, liten stad, en bergig stad, en platt stad, bo på landet, bo i stan. Så vi pratade om orden en stund.

Sen åkte vi hem till mig i Bohuslän via Google Earth. Man kan t.o.m. se mina föräldrars hus! Vi besökte sedan bl.a. Damaskus och Qamishli i Syrien, Ghazni i Afghanistan, Mogadishu i Somalia och Sana i Jemen. Jag tror att de flesta tyckte det var kul att se sin hemstad. En elev kunde t.o.m. visa gatan där han bott.

I övrigt har vi firat av en kollega som slutar och jag har också hjälpt tre av eleverna som ska vara med och prata på vårt spridningsseminarium den 9/5. Vad ska de säga? Mer om det i ett senare inlägg.

Trevlig Valborg!

20140430-164405.jpg

Inlägg 060 i utmaningen #blogg100

Kommentera

