Att ta del av kulturen


Idag är det lördag och jag är ledig. Nu på eftermiddagen och kvällen har jag varit med några vänner och tagit del av Kulturnatt Stockholm. Vi var bl.a. på Stadsarkivet och fick höra historien om änglamakerskan Alva Nordahl. Vi lyssnade också på en kille från Stockholmskällan som berättade om deras tjänst och hur man t.ex. kan använda den i undervisningen. Är man ute i Stockholm kan man t.ex. visa hur stan såg ut förr. Det finns en app!

Verkar superbra! Här är länken:
Stockholmskällan

Han berättade också om en prostituerad kvinna som levde i Stockholm i början av 1900-talet. Det skrevs en roman om henne som man kan läsa här:
Roman om Anna Johannesdotter: Den undre världen – en lifshistoria

Jag tänker då på vad mina elever brukar göra när de är lediga: städa, tvätta och laga mat. Sova. Möjligen träffa kompisar eller gå på någon fest. Kanske har jag fördomar men ibland önskar jag att de var lite mer framåt vad gäller att ta del av kulturen här. Vi visar saker och platser de kan åka till med sina familjer och vänner men jag tror sällan någon gör något. Kanske det kommer med nästa generation? Kanske är jag inskränkt som tycker att de skulle vilja ta del av den nya kulturen mer? De har ju mycket emot sig, inte bara språket utan även ekonomin kan ju sätta stopp. Tycker bara att de missar så mycket av det sim finns att ta del av. Har jag fel?

20140426-213546.jpg

Inlägg 056 i utmaningen #blogg100

Kommentera

