Eleverna och jag gör Haiku Deck av gårdagens skogsutflykt


Jag ville ge eleverna en chans att öva lite mer på några ”skogsord”, så jag hade gjort en board i Bitsboard med utgångspunkt i gårdagens foton + några bilder från nätet. Vi gick igenom orden tillsammans och sen fick eleverna försöka att själva ladda ner boarden Skogen. Det gick sådär, även om jag visade på Smartboarden. Jag fick gå runt och hjälpa och snart satt alla och övade på gran, tall, vitsippor och utsikt!

Efter rast samlade vi ihop oss i en klunga framför Smartboarden och tittade på alla bilderna från igår. Jag hade ju mest tagit foton med människor på och de använder jag inte i Bitsboard. Alla var mycket nöjda med fotona och de vill jättegärna gå ut i skogen igen!

Sedan tittade vi på en gammal Haiku Deck när grupp 1 var på skogsutflykt förra året. Jag ville visa hur fin en presentation kan bli med enkla medel. Haiku Deck är en mycket lättanvänd app. Enda nackdelen för våra elever är att den inte har ljud. Här hade jag gärna sett att vi hade haft Airserver, så att jag hade kunnat ha paddan lös. Nu är räckvidden begränsad av sladden till Smartboarden. Å andra sidan får alla sitta tätt ihop, vilket ju är mysigt! 🙂

Det funkade hyfsat bra att skriva tillsammans. De flesta var mycket engagerade i vad vi skulle skriva och hur det skulle stavas. Jag skickar runt paddan och så får var och en skriva. Andra kommer med glada tillrop: ”Nej, e – som elefant!” Frågan är om inte gruppen är lite för stor för att alla ska sitta tillsammans och jobba. Det var ca 12 personer. Möjligen kan man lägga ett gäng foton i elevernas Dropbox och så kan de sitta två och två och skapa en presentation? Om det går? Vet inte om Haiku Deck länkar till Dropbox. Jag såg bara möjlighet att använda den egna kamerarullen eller appens foton … Kanske ska prova det? Fast – även om jag tycker att Haiku Deck är lättanvänd så kanske inte eleverna gör det … Kanske ska man testa Educreations? Fast det blir snyggare med Haiku Deck. Jag får se hur jag gör.

Hur som var det en trevlig lektion och vi får göra klart vår presentation på tisdag, då jag har gruppen igen.

Men – nu är det fredag eftermiddag, solen skiner och snart kommer bokcirkelstjejerna hem till mig på middag!

Så här ser Haiku Decks ikon ut. Prova! Det är gratis!

20140425-164045.jpg

Inlägg 055 i utmaningen #blogg100

Kommentera

